kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۰۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲
وحشت نخبگان سیاسی غرب از ترامپ تمامی ندارد

جان کری:‌ او نظام سیاسی آمریکا را در هم شکست

جان کری، مادلین آلبرایت، کالین پاول، ریچارد دیرلاو و... به سیاست‌های ترامپ حمله کرده و گفته‌ا‌ند ترامپ مثل یک کودک عمل می‌کند. جان کری هم گفته او نظام سیاسی آمریکا را در هم شکست و...




انتقادها از ترامپ، اظهاراتش و عملکردش در همه سطوح سیاسی و رسانه‌ای آمریکا و حتی اروپا به شدت ادامه دارد و هر روز هم که می‌گذرد تردیدها در مورد عملکرد ترامپ بیشتر و بیشتر می‌شود. نخبگان سیاسی آمریکا و اروپا وحشت خود را از ترامپ دیگر مخفی نمی‌کنند. جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا در جدیدترین اظهارات خود در مصاحبه‌ای با یک برنامه رادیویی با انتقاد از اوضاع فعلی نظام سیاسی آمریکا گفته: «نظام واشنگتن خراب شده است. اکثر آمریکایی‌ها این مسئله را درک کرده‌اند. همه چیز به هم ریخته است. کنگره دچار اختلال شده زیرا دچار دودستگی ایدئولوژیک است. به لحاظ سیاسی هم در وضع بدی قرار دارد و این مسئله غم‌انگیز است.» کری همچنین پیش‌بینی کرد که سرخوردگی از این اختلال در کنگره در انتخابات میان دوره‌ای پیش رو خودش را نشان خواهد داد. کری گفت: «من فکر می‌کنم در انتخابات میان‌دوره‌ای ما شاهد یک واکنش باشیم. مردم خیلی از اتفاقات خشمگین هستند.»
غیردموکراتیک‌ترین رئیس‌جمهور
 «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه اسبق آمریکا در دوره کلینتون نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد، با توجه به مواضع رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به ناتو و اتحادیه اروپا می‌توان گفت وی «هدیه‌ای از آسمان» برای رئیس‌جمهوری روسیه است.آلبرایت، در جریان مصاحبه‌ با فرید زکریا از شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «فکر می‌کنم که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به نوعی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود نسبت خویشاوندی دارد! ... روس‌ها به شدت تلاش می‌کنند تا دموکراسی ما را متزلزل سازند و ما را از متحدانمان جدا کنند. از خیلی جهات فکر می‌کنم ترامپ از نظر تلاش برای توضیح اینکه چرا باید با اروپایی‌ها داد و ستد داشته باشیم یا اینکه چرا باید با ناتو همکاری داشته باشیم «هدیه‌ای آسمانی» به پوتین محسوب می‌شود.» آلبرایت، دونالد ترامپ را غیردموکرات‌ترین رئیس‌جمهوری آمریکا در تاریخ مدرن این کشور توصیف کرد.
 به گزارش ایسنا، «کالین پاول» وزیر خارجه دولت بوش پسر، نیز در جریان مصاحبه با فرید زکریا در شبکه خبری سی‌ان‌ان درباره ترامپ گفت: کلمات محبوب من در قانون اساسی کشورمان همان کلمات نخست یعنی «ما مردم» است اما اخیرا این عبارت به «من رئیس‌جمهور» تغییر یافته است و شما شاهد رخ دادن مسائلی هستید که نباید اتفاق می‌افتادند.پاول به انتقاد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از رسانه‌ها که آنها را دشمن مردم خطاب کرده و همچنین تمایلش برای توهین به مخالفانش و گروه‌های مختلف مردم ‌اشاره کرد و گفت: چطور رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند یک روز از خواب بیدار شود و بگوید رسانه‌ دشمن آمریکایی‌هاست؟ آیا او متمم اول قانون اساسی را مطالعه نکرده است؟ پاول افزود: امیدوارم ترامپ به این درک و شعور برسد که باید دست از توهین به مردم بردارد. دو سال پیش هنگامی که گفتم نمی‌توانم در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی به ترامپ رای دهم به همین خاطر بود چراکه او به همه توهین کرد.
پاول با ‌اشاره به سیاست مهاجرتی «تحمل صفر» ترامپ گفت: جهان ما را تماشا می‌کند و نمی‌تواند باور کند که ما کارهایی مثل جدایی مادران از کودکانشان که تلاش می‌کنند از مرز عبور کنند را انجام
می‌دهیم.
ترامپ پرستار بچه می‌خواهد
رئیس ‌سابق سرویس اطلاعات مخفی انگلیس نیز معتقد است دونالد ترامپ یک رهبر آمریکایی غیر قابل پیش‌بینی است که به پرستار بچه نیاز دارد. با این حال ریچارد دیرلاو، رئیس ‌سابق سرویس اطلاعات خارجی انگلیس هنوز باور دارد که روابط آمریکا و انگلیس به عنوان نزدیک‌ترین متحدش همچنان بسیار قدرتمند است. مقام اطلاعاتی سابق انگلیس درباره تفکراتش درباره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به اسکای نیوز گفت: او غیر قابل پیش‌بینی است. او حرف‌های غیر عادی می‌زند و به وضوح رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی نشان می‌دهد. می‌خواستم بگویم که او به «پرستار کودک» نیاز دارد اما احساس کردم این طرز سخن گفتن درباره رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، هر که باشد، توهین‌آمیز تلقی شود.