kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۹۸۲
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴

پلیس آمریکا سالانه چند معلول و عقب‌مانده ذهنی را می‌کشد؟

«نیروهای پلیس آمریکا هر ساله صدها تن از شهروندان این کشور را که دارای معلولیت‌های جسمی، عقب‌ماندگی ذهنی و بیماری‌های روانی هستند، می‌کشند.» این بخش از گزارش تحقیقی بی‌بی‌سی انگلیسی درباره جنایات پلیس آمریکا علیه معلولان بود.

کشتار سیاهان توسط پلیس نژادپرست آمریکا طی سال‌های اخیر به شدت در داخل و خارج  این کشور جنجال به پا کرده و اعتراضات گسترده‌ای نیز به دنبال داشته است. حالا گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد پلیس آمریکا غیراز آلرژی کشتن سیاهان به کشتار معلولان نیز آلرژی دارد.
براساس گزارش بی‌بی‌سی انگلیسی نیروهای پلیس آمریکا هر ساله صدها تن از شهروندان این کشور را که دارای معلولیت‌های جسمی، عقب‌ماندگی ذهنی و بیماری‌های روانی هستند، می‌کشند و در اکثر این موارد، مأموران پلیس این کشور به رغم کشتن این شهروندان بیگناه و آسیب پذیر هرگز مجازات نمی‌شوند.
 این گزارش می‌افزاید: «هرچند سالانه صدها تن در آمریکا به دست نیروهای پلیس این کشور به قتل می‌رسند، توجه رسانه‌ها عمدتاً بر موارد مربوط به تبعیض نژادی و حمله مأموران پلیس آمریکا به سیاهپوستان و سایر اقلیت‌های رنگین‌پوست در این کشور معطوف می‌شود. این در حالی است که بخش قابل توجهی از قربانیان پلیس آمریکا را افراد دارای مشکلات روحی-روانی و حتی معلولیت‌های جسمانی، تشکیل می‌دهند.»
 بی‌بی‌سی، که در این گزارش مفصلِ تحقیقاتی با نیروهای پلیس، شاهدان عینی، خانواده‌های قربانیان و همسایگان آنها مصاحبه کرده است، می‌گوید: «بسیاری از افراد دارای معلولیت‌های جسمی یا ذهنی، یا اصلاً دستورات پلیس را درک نمی‌کنند، یا حتی اگر آن را بفهمند، به علت مشکلات جسمانی یا روانی قادر به اجرای آن دستورات نیستند. از اینرو، نیروهای پلیس آنان را خطری برای خود می‌دانند و به راحتی به سوی آنان شلیک می‌کنند. به عنوان مثال، یک شهروند ناشنوای آمریکایی که جلویِ خانه خود ایستاده بود و یک میله آهنی در دست داشت، نمی‌توانست دستورات نیروهای پلیس را که به وی می‌گفتند آن میله را روی زمین بگذار، بشنود. از اینرو، مأموران پلیس آمریکا که تصور می‌کردند او در حال تهدید آنان با آن میلهِ فلزی است، بارها به او شلیک کردند و او را روی چمن‌های جلویِ خانه خودش، کشتند.»
این گزارش می‌افزاید: «به عنوان نمونه‌ای دیگر، یک جوان دارای عقب‌ماندگی ذهنی که در حمام خانه‌اش مشغول دوش گرفتن بود، هنگامی که ناگهان در حمام با نیروهای پلیس که به زور و با شکستن در، وارد خانه‌اش شده بودند، رو برو شد، آنقدر مبهوت شده بود که اصلاً به دستورات نیروهای پلیس که به او می‌گفتند همین الان از حمام بیرون بیا، توجه نمی‌کرد و همچنان در حمام باقی مانده بود. متعاقباً نیروهای پلیس 15 بار با شوک الکتریکی به او حمله کردند که در نهایت منجر به مرگ وی شد.»
 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما «علیم مقبول» نویسنده این گزارش می‌گوید: از ابتدای سال جاریِ میلادی- که سه ماه به پایان آن باقی مانده است- تاکنون، آمارِ رسماً تأیید شده نشان می‌دهد: دست کم 130 تن در سراسر آمریکا که دارای طیف گسترده‌ای از معلولیت‌های جسمی و روحی بوده‌اند، به دست مأموران پلیس این کشور کشته شده‌اند. خبرنگار بی‌بی سی تأکید کرد: البته این‌ها صرفاً آماری است که ما از آن مطلع هستیم، ولی در صدها مورد مشابه، اصلاً مشخص نشده است که آیا فردی که افسران پلیس وی را کشته‌اند، اصلاً دارای معلولیت‌های جسمی یا روحی بوده است یا خیر. در نتیجه، ممکن است آمار واقعی این افراد معلول یا دارای عقب‌ماندگی ذهنی که به دست نیروهای پلیس آمریکا در هر سال کشته می‌شوند، به مراتب بیش از این باشد.