kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۶۹۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶

عوامل سفارت عربستان در ترکیه جمال خاشقجی مخالف بن‌سلمان را ربودند

جمال خاشقجی، نویسنده و روزنامه‌نگار منتقد عربستان در ترکیه ربوده شد، بسیاری معتقدند که احتمالا ولیعهد سعودی پشت پرده این ماجرا باشد.



به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، خدیجه، همسر خاشقجی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت، همسرم راس ساعت یک ظهر سه شنبه برای گرفتن مدارک رسمی خودش به کنسولگری عربستان در اسلامبول رفت و تاکنون از ساختمان کنسولگری خارج نشده است. وی افزود، ما با بخش‌های امنیتی ترکیه و ماموران ساختمان کنسولگری در ارتباط هستیم اما هیچ اطلاعی درباره مفقود شدن او به دست نیاورده‌ایم.
پلیس ترکیه نیز تحقیقاتی را در این خصوص آغاز کرده و منابع رسانه‌ای اعلام کردند، پلیس ترکیه برای یافتن خاشقجی وارد ساختمان کنسولگری شده و به هیچ سرنخی دست نیافته است. منابع رسانه‌ای اظهار داشتند، پلیس ترکیه دوربین‌های مدار بسته را که خاشقجی را زمان خروج از ساختمان کنسولگری ۲۰ دقیقه بعد از ورودش به آنجا نشان داده باشد مورد بررسی قرار داد؛ موضوعی که احتمال ربوده شدن او را مطرح می‌کند. پلیس ترکیه موانع آهنی در تمامی ورودی‌های کنسولگری عربستان در استانبول کار گذاشته است.
در این راستا مجتهد، افشاگر سعودی اعلام کرد، چند ساعت از مفقود شدن جمال خاشقجی بعد از ورودش به کنسولگری عربستان در ترکیه می‌گذرد تا برخی معاملات انجام شود. وی افزود، دولت ترکیه به مسئله‌اشراف دارد و اگر مشخص شود که او ربوده شده که احتمالش هم هست باید این موضوع منجر به بحران دیپلماتیک بزرگ با ترکیه شود.
در این راستا در پایگاه شخصی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی اطلاعیه‌ای نوشته شده دال بر اینکه جمال در کنسولگری عربستان در اسلامبول بازداشت شده است. در این اطلاعیه هیچ جزئیات دیگری نیامده است.
در همین حال مقامات سعودی در واشنگتن و ریاض نیز هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده‌اند اما با روی کارآمدن شاهزاده محمد‌بن‌سلمان، ولیعهد ۳۳ ساله عربستان گروهی از تجار، سیاستمداران و فعالان سعودی بازداشت شده‌اند.
فعالان اینترنتی بر این باورند که انتقاد خاشقچی از دادگاه‌های سری و نارضایتی وی از سرکوب مخالفان رژیم سعودی موجب شد شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی از او خشمگین شود و دستگاه‌های اطلاعاتی سعودی او را تحت نظر قرار دهند تا اینکه زمان مناسب برای ربودن وی فرا برسد. از سوی دیگر صفحه شخصی گروه موسوم به «زندانیان آزادی بیان» روز دوشنبه اعلام کرده بود که مقامات سعودی سریال‌های جدیدی از محاکمه‌های سری شخصیت‌های برجسته سعودی را آغاز کرده‌اند.
خاشقجی ۵۹ ساله یک روزنامه نگار، گزارشگر خارجی، سردبیر و مقاله نویس سعودی قدیمی و با تجربه است که آثارش در گذشته در پادشاهی آل‌سعود که بیش از حد محافظه‌کار است بسیار جنجالی و مناقشه آمیز محسوب می‌شدند. پس از آنکه محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان و جانشین ملک سلمان ۸۲ ساله برگزیده شد، وی در تبعیدی خودخواسته به آمریکا سفر کرد. خاشقجی به عنوان یکی از همکاران واشنگتن پست مقالاتی را درباره عربستان نوشت که شامل انتقاد از جنگ در یمن، اختلافات دیپلماتیک اخیربن سلمان با کانادا و بازداشت فعالان حقوق زنان به دنبال صدور اجازه رانندگی به زنان در این کشور می‌شد.