kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۵۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲
با دستگیری 417 اخلالگر ارزی

ترکیه شبکه خروج دلار از ایران را متلاشی کرد

در پی دستگیری 417 عضو یک شبکه انتقال ارز در ترکیه، مشخص شد که 126 نفر از اعضای این شبکه، ایرانی هستند و آنها طی یک سال گذشته سرگرم انتقال دلار از ایران به آمریکا بوده‌اند و البته، با این کار خود، به اقتصاد ترکیه نیز ضربه زده‌اند. بخش قابل توجهی از این دلارها به حساب یهودیان آمریکایی واریز شده است!

دیروز اتفاقی در ترکیه رخ داد که ثابت کرد، در ماجرای بالا رفتن بی‌حساب و کتاب قیمت دلار در ایران، توطئه عوامل خارجی نقش مهمی داشته است.
دولت ترکیه که طی یکی دو ماه اخیر به خاطر خریدهای تسلیحاتی از روسیه و ماجرای کشیش آمریکایی مورد غضب آمریکا قرار گرفته و در واردات فولاد و برخی اقلام تجاری، هدف تعرفه‌های سنگین آمریکا واقع شده است، با کاهش مشکوک ارزش «لیر» (واحد پول ترکیه) در برابر دلار  مواجه شد. همین اتفاق باعث شد که دولت آنکارا نسبت به مبادلات پولی این کشور، حساس شود و نهایتا، این حساسیت، به کشف شبکه‌ای منجر شد که مقادیر زیادی دلار را از کشورمان به ترکیه و سپس، از آنجا به آمریکا منتقل می‌کرده است.
کشف این شبکه، به همگان ثابت کرد که توطئه آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان آنها علیه اقتصاد ایران و ترکیه، یک توهم  نیست، بلکه کاملا واقعیت دارد.
در حال حاضر، بدون تردید، ده‌ها باند و شبکه مشابه آنچه که در ترکیه رو شده است، در داخل کشورمان و یا در ممالک همسایه فعال هستند و برای خنثی‌سازی این توطئه آمریکایی، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشورمان باید هوشیاری بیشتری به خرج دهند و عوامل میدانی توطئه را دستگیر کنند و به نهادهای قضایی تحویل دهند.
دیروز اما روزنامه «حریت» چاپ ترکیه هم گزارش داد نیروهای امنیتی ترکیه به دستور دادستان این کشور، 417 اخلالگر اقتصادی که «امنیت اقتصادی و مالی جمهوری ترکیه را نشانه رفته بودند» دستگیر کرد. این افراد که 126 نفر از آنها، ایرانی هستند، با تشکیل یک شبکه مخصوص مالی، امنیت اقتصادی و امنیت سرمایه‌های ایران و ترکیه را به خطر انداخته‌اند.
به گزارش تسنیم، دستگیرشدگان از اواسط سال 2017 (سال گذشته) تاکنون، صدها بار دست به تراکنش‌های 5000 لیری زده و در مجموع، دو میلیارد و چهارصد میلیون لیر (معادل نیم میلیارد دلار) به 28 هزار حساب بیگانه واریز کرده‌اند.
حریت این را هم نوشته که این شبکه به شکل غیرقانونی، پول را از ایران خارج کرده و به ترکیه انتقال می‌داده است. سپس، این دلارها از ترکیه نیز خارج و به آمریکا منتقل می‌شده است.
یهودیان ایرانی!
اکثر کسانی که از شبکه  مزبور در آمریکا، پول دریافت کرده‌اند، از یهودیان ایرانی‌‌تبار مقیم آمریکا هستند!
به گزارش فارس، اتهام افراد دستگیر شده در ترکیه، فساد اقتصادی، پولشویی، و هدف قرار دادن امنیت اقتصادی ترکیه عنوان شده است.
طبق این گزارش، نیروهای پلیس اسلامبول هم در چند استان ترکیه، عملیات مشابهی را علیه مفسدان اقتصادی، آغاز کرده و شماری را نیز بازداشت کرده‌اند که شمار دقیق آنها مشخص نیست.
در این میان، «رجب‌ طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، با «خائن» توصیف کردن اخلالگران در بازار ارز، تاکید کرد: «کسانی که اخبار جعلی(درباره کاهش ارزش لیر در برابر دلار) منتشر می‌کنند، یا در بازار ارز اخلال ایجاد می‌کنند، خائن هستند و جان سالم به‌در نخواهند برد.»
طی یک ماه اخیر ارزش لیر در برابر دلار دستخوش کاهش شده، تا جایی که اردوغان از مردم ترکیه خواسته است دلار، یورو و طلاهای خود را به لیر تبدیل کنند، تا دست دولت برای مقابله با بحران، بازتر باشد. هم‌اکنون هر 5/98 لیر ترکیه، معادل یک دلار آمریکا است.
گفتنی است فتنه اقتصادی علیه ایران و ترکیه تقریبا به طور همزمان اتفاق افتاد.