kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۵۷۴
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲

کویت حاضر به افزایش تولید نفت نشد بن‌سلمان دست از پا درازتر برگشت

کارشناس مطرح عرب در تحلیل علت شکست سفر ولیعهد سعودی به کویت نوشته، همراه نشدن کویت با خواسته‌های بن‌سلمان در مورد جبران کمبود نفت ایران در بازار علت اصلی این شکست بود.

رئیس‌جمهور آمریکا سعی دارد عربستان را برای جبران به اصطلاح حذف نفت ایران تحت فشار بگذارد. عربستان نیز به خوبی به این نتیجه رسیده که حتی در صورت تحریم نفتی ایران نیز منابع سعودی برای جبران نفت ایران کافی نیست و باید از دیگر کشورهای عربی نیز کمک بگیرد. برای نیل به این هدف بن‌سلمان ولیعهد سعودی سفر به کویت را برنامه‌ریزی کرد تا شاید بتواند این کشور را وادار به افزایش تولید نفت کند که تیرش به سنگ خورد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری نبأ، فواد ابراهیم کارشناس مطرح عرب با بیان اینکه «سفر محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی به کویت شکست خورد» تاکید کرد، کویت به بن سلمان اطلاع داده است اجرای شروط او «غیرممکن است.»
به گفته فواد ابراهیم: «زمان این سفر (سفر محمد بن‌سلمان به کویت) به دو ساعت کاهش پیدا کرد و با تاخیر در ورود و تسریع در ترک کویت و کاهش سطح مذاکرات پایان یافت. نتایج این سفر، از برنامه کاری آنکه قرار بود دو روز ادامه داشته باشد مشخص است... بن سلمان با الصباح الاحمد جابر الصباح، امیر کویت در ضیافت غذا دیدار کرد اما به او گفته شد که شرایط تو پذیرفتنی نیست و از همان جا که آمدی بازگرد.»
طبق این گزارش، درخصوص شروطی که ولیعهد سعودی به کویت برده بود نیز ابراهیم گفته: «جبران کمبود نفت در بازار پس از توقف صادرات نفت ایران از این مسائل بود... بن‌سلمان به مهمانی نیامده بود بلکه برای دزدی در لباس فرد پیروز وارد کویت شده بود و سرقت نفت کویت و خاک این کشور موضوع سفر او بود.» کویت دهمین تولید‌کننده بزرگ نفت در جهان است و به همین دلیل عربستان سعی دارد که این کشور را وادار به همراهی با خود بکند اما کویت در کنار عمان در شورای همکاری خلیج‌فارس مواضع نسبتا مستقلانه خود از عربستان را حفظ کرده‌اند.
از سوی دیگر خبر رسیده کویت صادرات نفت خود به آمریکا را پس از 20 سال قطع کرده است.