kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۴۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
ضمن استقبال از موضع قاطع مسکو علیه نتانیاهو

هاآرتص: اسرائیل فقط زبان زور می‌فهمد

یک روزنامه صهیونیستی ضمن استقبال از اقدام روسیه در مجهز کردن سوریه به سامانه موشکی «اس-300»، نوشت «برای اولین بار یک کشور به تل‌آویو گفت، دیگر کافی است.»

«هاآرتص» ضمن استقبال از متوقف شدن آزادی عمل رژیم صهیونیستی در سوریه نوشت: بارقه‌ای از امید نمایان شده است، کسی در حال اعمال محدودیت بر اسرائیل است. برای اولین بار طی سال‌ها، دولت دیگری صراحتا به اسرائیل گفته که اجازه ندارد هر کاری می‌خواهد انجام بدهد، در بازی (منطقه) تنها نیست، محدودیت‌هایی برای قدرتش وجود دارد و آمریکا هم همیشه نمی‌تواند آن را حمایت کند.
به گزارش فارس، هاآرتص با تاکید بر اینکه اسرائیل به کسی نیاز داشت که این محدودیت‌ها را بر او اعمال کند، نوشت: طی سال‌های اخیر، غرور و گستاخی و واقعیت‌های ژئوپلتیکی به او (اسرائیل) اجازه داده بود بدون محدودیت و به صورتی کنترل نشده عمل کند؛ در آسمان‌های لبنان گشت‌زنی کند، گویی که آسمان خودش است، از حریم هوایی لبنان استفاده و سوریه را بمباران کند، غزه را به تناوب نابود کند، آن را به صورت نامحدود و بی‌پایان تحت محاصره قرار دهد و به اشغالگری در کرانه باختری ادامه دهد. اما ناگهان کسی بلند شد و گفت، همان جا توقف کن؛ حداقل در سوریه.
هاآرتص با تشبیه کردن رژیم صهیونیستی به «کودکی که سال‌ها بود کسی محدودش نکرده بود»، از روسیه به خاطر این کار تشکر کرد و نوشت: این مسئله نشان داد که چقدر اسرائیل به یک مسئول بزرگسال برای مهار شدن نیاز دارد. آیا قبلا کسی جرأت داشت که آزادی عمل اسرائیل در دیگر کشورها را محدود کند؟ آیا کسی مانع پرواز جنگنده‌های اسرائیل در آسمان‌هایی که متعلق به آن نبود، می‌شد؟... برای دهه‌ها اسرائیل با چنین پدیده عجیبی روبه‌رو نشده بود... غرور و تکبر آن به صورت ناگهانی محو شده است.
نویسنده این یادداشت با بیان اینکه کبر و غرور پر سر و صدای «بنیامین نتانیاهو» خاموش شده، تاکید کرد: هر کشوری از جمله سوریه حق دارد سلاح‌هایی برای دفاع از خود در برابر جت‌های بمب‌افکن داشته باشد و هیچ دولتی نمی‌تواند با زور مانع آن شود.
در ادامه این یادداشت آمده است: روسیه برای جهانیان، راه مقابله با اسرائیل را مشخص کرد، (زور) تنها زبانی است که اسرائیل می‌فهمد. فقط با زور است که می‌توان اسرائیل را تنبیه و یا آن را مجبور کرد بهایی بپردازد.
از این به بعد، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی قبل از حمله به سوریه، دوبار یا چند بار فکر خواهد کرد... اگر آن «نصف» روسی، بر فراز آسمان‌های غزه هم طنین‌انداز می‌شد، بسیاری از مرگ‌ها و ویرانی‌های بی‌ثمر رخ نمی‌داد. اگر نیروهای بین‌المللی با اشغالگری اسرائیل مقابله می‌کردند، مدت‌ها قبل این حملات به پایان رسیده بود.
دولت مسکو اخیرا اعلام کرد که سوریه را به سامانه دفاعی «اس-300» مجهز می‌کند. روند تجهیز سوریه نیز شروع شده است مسکو پس از آن، تصمیم فوق را اتخاذ کرد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با سپر قرار دادن یک هواپیمای نظامی روسیه موسوم به «ایلوشین -20»، باعث سقوط آن در آسمان لاذقیه شده‌اند. این حادثه مرگ 15 نظامی روسی را به دنبال داشته است.