kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۳۷۵
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸

اعزام جنگنده آمریکایی نسل -5 به افغانستان به بهانه مبارزه با طالبان

اعزام جنگنده‌های نسل پنج توسط آمریکا به افغانستان، هدف واقعی واشنگتن از حضور در این کشور را برملا کرد و به همگان نشان داد که آمریکا به موقعیت راهبردی افغانستان جهت جاسوسی از ایران، روسیه و چین، نیاز دارد.

برخی خبرها از افغانستان حاکی است که آمریکا با استفاده از جنگنده‌ فوق پیشرفته رادار گریز موسوم به «اف- 35- بی»،‌ یک انبار کوچک سلاح طالبان را در افغانستان منهدم کرده است.
به گزارش تسنیم، استفاده آمریکا از این نوع جنگنده در افغانستان، که از لحاظ رده‌بندی، جزو جنگنده‌های رده پنجم و بالا دانسته می‌شود، واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل افغانستان و خارج از این کشور و حتی در آمریکا و اروپا، به دنبال داشته است.
هواپیمای «اف- 35- بی» تک سرنشین و تک موتوره بوده و اولین جنگنده چند منظوره نسل پنجمی محسوب می‌شود. این جنگنده توان برخاستن از باند کوتاه و نشستن عمودی را دارد و علاوه بر آن، برای پنهان ماندن از رادارها و سامانه‌های پدافندی،‌ طراحی شده است.
استفاده از چنین جنگنده‌‌ای در افغانستان، برای همه آشکار کرده است که آمریکا چرا 17سال است تلاش می‌کند که در افغانستان بماند. نشریه آمریکایی موسوم به «تسک اند پریس» در این‌باره نوشته: «چرا این جنگنده فوق‌العاده گران‌قیمت، نسل پنجم و رادارگریز برای انداختن بمب روی مقداری «کلاشنیکوف» و «آرپی‌جی» در افغانستان مورد استفاده قرار گرفته است؟»
این در حالی است که آمریکا ده‌ها جنگنده‌ متعارف مثل «اف- 16»، «اف-18» و «ای-10» در پایگاه نظامی بگرام در شمال افغانستان دارد. آمریکا علاوه بر این جنگنده‌ها، ده‌ها هلی‌کوپتر و پهپاد نیز در بگرام دارد.
برخی از کارشناسان انگلیسی هم به این قضیه اشاره کرده و استفاده آمریکا از اف- 35- بی را مورد سوال قرار داده‌اند. به گفته کارشناسان، هر ساعت پرواز «اف-35-بی» 24 هزار دلار هزینه دارد، اما هزینه هر ساعت پرواز هواپیمای «اف-16» حدود هفت هزار دلار است.
به هر حال، آنچه را که اکثر کارشناسان روی آن اتفاق نظر دارند،‌این است که آمریکا از جنگنده‌ها  و هواپیماهای نسل پنجمی خود برای اهداف منطقه‌ای و جاسوسی از کشورهای همسایه افغانستان، مثل ایران، روسیه و چین استفاده می‌کند.
گفته می‌شود این مسئله حتی ممکن است باعث شود کشورهای منطقه در روابط خود با افغانستان، تجدیدنظر کنند. اگر چه مقامات کابل بارها اعلام کرده‌اند که به آمریکا اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه سایر کشورها استفاده شود، اما واقعیت این است که پیمان امنیتی کابل- واشنگتن، دست کاخ سفید را برای هر اقدامی بازگذاشته است. در داخل افغانستان نیز «نادر بلوچ» نماینده مردم «نیمروز» در سنای افغانستان با انتقاد از اقدامات آمریکا در افغانستان،‌ یادآور شده که طالبان سامانه راداری ندارد و لذا، احتمال دارد که آمریکا برای قدرت‌نمایی در منطقه، دست به چنین اقدامی زده باشد. برخی از مقامات افغانستان مثل «لطیف نهضت‌یار» نماینده سنای این کشور نیز هدف از پیوستن جنگنده اف- 35-بی به ناوگان هوایی آمریکا در افغانستان را آزمایش توانایی‌های این جنگنده دانستند. پیش از این نیز «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بمبی چند تنی موسوم به «مادر بمب‌ها» را در افغانستان «آزمایش» کرده بود که سر و صدای زیادی کرد.
آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم، کشور افغانستان را اشغال کرده است و این اشغالگری که خسارات جانی و مالی گسترده‌ای را به دنبال داشته، همچنان ادامه دارد. در همان سا‌ل‌ها، کارشناسان و ناظران بی‌طرف اعلام کرده بودند که طالبان و تروریسم بهانه است و آمریکا به موقعیت ژئوپلیتیک افغانستان چشم دوخته است و قصد دارد در این کشور بماند.