kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۲۶۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸

آغاز تحویل سامانه موشکی اس-300 به سوریه

به گفته وزیر خارجه روسیه، روند تحویل سامانه پدافند موشکی «اس-300» توسط روسیه به سوریه آغاز شده است. رژیم صهیونیستی به شدت از تحویل این سلاح استراتژیک به سوریه وحشت دارد.

«سرگئی لاوروف» جمعه شب اعلام کرد: تحویل آنها (سامانه‌های اس-300) پیش ازاین آغاز شده و همانطور که رئیس‌جمهور (ولادیمیر) پوتین گفته است ... هدف از این کار، اطمینان یافتن صددرصدی از امنیت نیروهای ما در سوریه است. این کار را خواهیم کرد.
وزارت دفاع روسیه هفته گذشته در واکنش به ساقط شدن یک فروند هواپیمای این کشور در آب‌های مدیترانه همزمان با حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به سوریه، اعلام کرد که دمشق را به سامانه اس-300 و سیستم‌های جنگ الکترونیک مجهز می‌کند. به گفته مقامات مسکو، توافق فروش اس-300 به سوریه در سال 2010 امضا شده است، اما این توافق با توجه به درخواست تل‌آویو، تاکنون اجرایی نشده بود. روسیه سرنگونی هواپیمای خود را «عمدی» و کار صهیونیست‌ها دانسته است.
وزیر خارجه روسیه در ادامه، به سازوکار مذاکرات سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه اشاره کرد و گفت، براساس توافق سه کشور، قرار شده است که در «ادلب» سوریه، منطقه بدون درگیری ایجاد شود.
به گزارش فارس، وی گفت: دو روز پیش دردیدار با وزرای خارجه ایران و ترکیه، ما توافق کردیم که این توافقنامه اجرایی شود و افراد مسلح بدون همراه داشتن تسلیحات سنگین، از این منطقه خارج شوند. ترکیه در توافقی که در «سوچی» امضا شده، مسئولیت جدا کردن گروه «جبهه النصره» از سایر معارضین را به عهده گرفته است.
لاوروف افزود: این مسئولیت دشواری است. آمریکا مدت‌هاست چنین وعده‌ای را داده، اما هم دولت [باراک] اوباما و هم دولت کنونی [دونالد] ترامپ نتوانستند این کار را انجام دهند. امیدواریم که ترکیه بتواند معارضین را از النصره جدا کند. می‌دانیم که النصره ازسوی سازمان ملل به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده است.
وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه گزارش‌هایی مبنی بر تلاش برای انتقال تروریست‌ها به مناطق دیگر ازجمله افغانستان وجود دارد، گفت: آنها یا باید نابود و یا محاکمه شوند. اینکه چطور این کار انجام شود، باید در روند سوچی مشخص شود.
او با بیان اینکه با حصول توافق درباره ادلب، خطر حمله به نیروهای سوری و پایگاه‌های روسی در این منطقه خنثی شده، گفت: به شما اطمینان می‌دهم که آنچه در «رقه» یا در «موصل» توسط ائتلاف به اصطلاح ضدداعش اتفاق افتاده است، در این مناطق اتفاق نخواهد افتاد ... ناظران می‌گویند در رقه هنوز جنازه‌ها روی زمین هستند.
روسیه و ترکیه دو هفته پیش، در مذاکراتی که مورد حمایت ایران نیز قرار گرفته است، اعلام کرده‌اند که قرار است در ادلب مناطق بدون درگیری ایجاد شود و گروه‌های تروریستی از معارضین و غیرنظامیان جدا شوند. دمشق نیز از این توافق استقبال کرده است. ادلب تنها منطقه مهمی است که همچنان در کنترل مخالفان دولت سوریه قرار دارد.
آخرین خبرها از ادلب نیز حاکی است که گروه‌های تروریستی از ترکیه حرف‌شنوی ندارند و به مواضع ارتش سوریه در منطقه، حمله می‌کنند.
در ارتباط با توافق روسیه وترکیه بر سر ادلب نیز روزنامه «الشرق‌الاوسط» وابسته به رژیم سعودی اعلام کرده است دو طرف (ترکیه و روسیه) درباره تفسیر توافق، با یکدیگر دچار اختلاف شده‌اند.
سایر رویدادها
* واشنگتن که طی هفت و نیم سال اخیر با راه‌ انداختن جنگ نیابتی در سوریه، نتوانست مردم این کشور را تسلیم کند، مقامات سوری را دوباره تهدید به تحریم کرد!
* وزیر خارجه چین در دیدار با همتای سوری خود، اظهار داشت: سوریه الگوی ملت‌ها در دفاع از حاکمیت خود است.