kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰
گزارش خبری تحلیلی کیهان

توافق ادلب در آزمونی سخت تروریست‌ها از ترکیه حرف‌شنوی ندارند

ترکیه در حالی از توافقات «ادلب» ابراز رضایت می‌کند که به گفته منابع وابسته به ارتش سوریه، گروه‌های تروریستی حاضر در «ادلب» از آنکارا حرف‌شنوی ندارند و در حال گسترش حملات خود علیه نظامیان سوریه هستند.

اوایل تابستان گذشته و در حالی که ارتش سوریه آخرین سنگرهای تروریست‌های داعش در سه استان «السویدا»، «درعا» و «قنیطره» را درهم می‌کوبید، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد که به محض پایان یافتن عملیات جنوب، عملیات آزادسازی شهر و استان «ادلب» در شمال آغاز خواهد شد.
اما، در پی پایان یافتن موفقیت‌آمیز عملیات جنوب و در حالی که نقل و انتقال نفرات و تجهیزات نظامی ارتش سوریه به شمال آغاز شده بود، جنگ تبلیغاتی و روانی بی‌سابقه‌ای علیه ارتش سوریه و دولت دمشق به راه افتاد؛ گستردگی این عملیات روانی به حدی بود که دبیرکل سازمان ملل هم هماهنگ با آمریکا و متحدانش، از وقوع قریب‌الوقوع یک فاجعه انسانی در ادلب حرف می‌زد.
این جاروجنجال در حالی راه افتاده بود و هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گرفت که از داخل ادلب خبر می‌رسید که ساکنان این شهر و استان برای ورود نظامیان سوری و خلاص شدن از عناصر تروریستی، لحظه‌شماری می‌کنند.
اما، بخشی از اعتراضات علیه عملیات آزادسازی ادلب، توسط مقامات ترکیه صورت می‌گرفت و در شرایطی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، با مقامات آمریکایی بر سر مسائلی، جنگ لفظی راه انداخته بود، در قضیه ادلب با واشنگتن و کل غرب، همراهی می‌کرد. البته، بهانه فوری و دم دستی ترکیه، روانه شدن سیل آوارگان از ادلب به این کشور بوده است.در هر حال، در اینجا بدون اینکه وارد جزئیات شویم و بگوییم که چرا واقعا آنکارا این قدر نسبت به عملیات ارتش سوریه در یک شهر شمالی کشور خودش، حساسیت نشان می‌داده است، فقط به این نکته بسنده می‌کنیم که عملیات ادلب علاوه بر اینکه به نفوذ ترکیه در شمال سوریه خاتمه می‌داده، پرونده هفت و نیم ساله جنگ داخلی سوریه را نیز می‌بسته است و در مقابل بسته شدن این پرونده، پرونده مداخله ترکیه در سوریه باز می‌شده است.بالاخره و در حالی که جنگ روانی علیه دمشق و ارتش سوریه در اوج خود بوده، اردوغان طی دو نشست تهران و سوچی(روسیه)، جبهه ضد تروریسم در سوریه را متقاعد کرده که عملیات آزادسازی ادلب را آغاز نکنند.طبق توافقی که میان آنکارا و این جبهه(با نمایندگی روسیه) به عمل آمد، عملیات در ادلب متوقف و در مقابل، قرار شد که ترکیه گروه‌های مسلح در استان ادلب را تا عمق 20 کیلومتری، خلع سلاح کند. اما در عمل، چنین چیزی در استان ادلب اتفاق نیفتاده است و در مقابل، خبر می‌رسد که گروه‌های تروریستی از آنکارا حرف‌شنوی ندارند و راه خودشان را می‌روند.به گفته یک فرمانده میدانی ارتش سوریه در ادلب، گروه‌های تروریستی حمله به مواضع ارتش سوریه را از سر گرفته‌اند و حتی تلاش می‌کنند که برخی مناطق را به اشغال خود درآورند!
همزمان با آن، اظهارات سرکرده‌های تکفیری حاضر در ادلب که عموما خارجی هستند، این پیام را می‌رساند که آنها توجهی به خواسته‌های ترکیه ندارند و رسما اعلام می‌کنند که با نیروهای دولتی سوریه خواهند جنگید.
در مجموع، احتمال تکرار سوءاستفاده تروریست‌ها و حامیان آنها از توافق ترکیه و روسیه بر سر ادلب، وجود دارد و ممکن است که آنها تحت شرایط موجود، خود را مسلح کنند. موردی که این گمانه را تقویت می‌کند، اظهارات «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان است؛ به گزارش ایسنا، الجبیر توافق بر سر ادلب را عالی و مثبت دانست. طی هفت و نیم سال گذشته، عربستان بزرگترین حامی تروریست‌ها در سوریه بوده است.
البته، ناگفته نماند که در شرایط کنونی امکان ندارد که دمشق و حامیان ملت سوریه، یکبار دیگر مغلوب ترفندهای کشورهای حامی تروریسم شوند و در صورت مشاهده هرگونه انحرافی در ماجرای ادلب، عملیات آزادسازی این شهر را بدون در نظر گرفتن ملاحظات تحمیلی آمریکا و حامیانش، آغاز خواهند کرد.