kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۱۹۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹
گزارش رویترز از مذاکرات کره:

کره‌شمالی به آنچه می‌خواست رسید اما دست‌ آمریکا خالی است

در حالی که آمریکایی‌ها مدعی هستند در مذاکره با کره شمالی به نتیجه برد- باخت دست یافته و امتیاز به دست آورده‌اند، یک رسانه غربی دیگر اعلام کرد نتیجه کاملا به نفع پیونگ یانگ تمام شد و تا این لحظه این دست‌های آمریکاست که از این مذاکرات خالی مانده است.
سرویس خارجی-

این بار نوبت به خبرگزاری انگلیسی «رویترز» بود که به بررسی تلاش‌های ناکام آمریکا در شبه جزیره کره پرداخته و این کشور را به چالش بکشد. رویترز نوشته در حالی که کره شمالی از پاییز گذشته به دستاوردها و منافع سیاسی زیادی دست یافته ولی آمریکا دست خالی مانده است.
«ویکتور چا» دیپلمات سابق آمریکایی که بیش از 10 سال با کره شمالی در حال مذاکره بوده، در این باره می‌گوید: «کره شمالی هر چیزی را که می‌خواسته در شرایط کنونی به دست آورده است.»
 به نوشته رویترز: «این پیروزی شامل آزمایش موفقیت‌آمیز موشک‌های بالستیک قاره‌پیما طی سال گذشته، شرکت در بازی‌های المپیک زمستانی، آشتی و بهبود روابط دیپلماتیک با پکن، و دیدار تاریخی کیم جونگ اون با مون جائه این در آوریل(فروردین) در روستای «پانمون جون» بوده است. ولی شاید بزرگ‌ترین دستاورد رهبر کره شمالی، دیدار تاریخی و بی‌سابقه در ماه ژوئن(خرداد) با ترامپ در سنگاپور بوده، جایی که او توانست ادعاهایی که او را دیکتاتور جهانی عنوان کرده بودند را تغییر دهد.»
به گزارش تسنیم، رویترز در ادامه نوشت: «از آن زمان به بعد، کاهش تحریم‌های چین موجب بهبود شرایط اقتصادی کره شمالی شد و مبادلات تجاری چین و کره شمالی با رونق فزاینده‌ای همراه گشت، بدون آنکه پیونگ یانگ تسلیحات هسته‌ای خود را تسلیم کند. بر عکس به نظر می‌رسد کره شمالی فعالیت‌های هسته‌ای خود را تقویت کرده است، میزان غنی‌سازی اورانیوم و سوخت برای کارخانه‌های هسته‌ای افزایش یافته است و کره شمالی تاسیسات جدیدی را برای مخفی کردن زرادخانه تسلیحات هسته‌ای ایجاد کرده است تا تلاش‌های بازرسان خارجی را منحرف کند.»
به نوشته این روزنامه غربی، ولی دستاورد آمریکا از راهبرد فشار حداکثری و نشست سنگاپور چه بوده است، آن هم پس از آنکه ترامپ اعلام کرد کره شمالی دیگر یک تهدید هسته‌ای به شمار نمی‌رود؟ به نظر می‌رسد ترامپ کاهش تحریم‌های چین را در نخستین کنفرانس خبری خود پس از نشست ژوئن در سنگاپور قبول کرده است. گرچه ترامپ سعی کرد تا تصویر امیدوار‌کننده و خوبی از گفت‌وگوهایش با رهبر کره شمالی ارائه دهد ولی به این مسئله نیز اذعان کرد که چین در ماه‌های اخیر در اعمال تحریم‌ها علیه کره شمالی، کوتاهی کرده است. این در شرایطی است که سایر کشورها از جمله روسیه نیز تحریم‌های کره شمالی را دور می‌زنند.
رویترز همچنین خاطرنشان کرده، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل اخیرا از مسکو به خاطر نقض تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی انتقاد کرده است. اگر نقض تحریم‌ها و ادامه حمایت از رژیم کره شمالی عامل اصلی عصبانیت نیکی هیلی بوده است، این نوع برخورد آمریکا نیز نشان می‌دهد که واشنگتن در قبال مسئله کره شمالی پیشرفت چندانی نداشته است.
در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: «به رغم پافشاری دولت ترامپ بر اینکه جامعه بین‌المللی به تحریم‌های کره شمالی احترام می‌گذارد، ولی کره جنوبی به دنبال تعاملات اقتصادی با همسایه شمالی است. شرکت‌های کره جنوبی تلاش زیادی را برای ورود به بازار کره شمالی آغاز کرده‌اند از جمله در بخش‌های ساختمان‌سازی، صنعت و توسعه زیرساخت‌ها. از سوی دیگر، روابط گرم‌تر بین دو کره سایر کشورهای آسیایی را نیز تشویق کرده است تا از سیاست جدید رئیس‌جمهور کره جنوبی استقبال کرده و به دنبال همکاری اقتصادی و سیاسی با کره شمالی باشند... این در حالی است که سفر ماه اوت مایک پمپئو به جنوب شرق آسیا نتوانست موجب جلب حمایت بیشتر کشورهای منطقه از تحریم‌ها علیه کره شمالی شود.» ماهاتیر محمد نخست‌وزیر مالزی نیز در ماه ژوئن تاکید کرده بود دولتش به زودی روابط کامل دیپلماتیک با کره شمالی را از سر خواهد گرفت. شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن و وفادارترین دوست ترامپ در شرق آسیا نیز به دنبال آغاز دیپلماسی در قبال پیونگ یانگ از طریق مذاکره و گفت وگوی مستقیم با رهبر کره شمالی است.