kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۰۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
واکنش‌ها به سخنرانی ترامپ و خنده حضار

دویچه وله: ترامپ در سازمان ملل شرافت را کنار گذاشت، آمریکا را منزوی کرد

سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل امسال با خنده تمسخرآمیز رهبران و نمایندگان سایر کشورهای جهان مواجه شد حاشیه‌ای که احتمالا تا سالها فراموش نخواهد شد.



سرویس خارجی-

سخنرانی «ترامپ» در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد امسال نیز با حاشیه‌ها و واکنش های زیادی همراه بود. شاید مهمترین حاشیه سخنرانی امسال ترامپ، خنده و تمسخر اظهارات وی از سوی حاضران بود.
ترامپ در همان آغاز سخنرانی خطاب به حاضران در نشست مجمع عمومی گفت «در کمتر از دو سال دولت من تقریبا بیش از هر دولت دیگری در تاریخ آمریکا دستاورد داشته است.» این ادعای ترامپ باعث خنده و تمسخر رهبران و هیاتهای سیاسی حاضر در نشست شد، آنقدر که خود ترامپ را نیز به خنده و تعجب واداشت. ترامپ در واکنش به خنده ممتد و تمسخر آمیز حضار گفت: انتظار این واکنش را نداشتم اما خوب است. این خیلی درست است.» این اظهارات مجددا خنده حضار را برانگیخت و سپس سخنرانی وی روند عادی به خود گرفت.
به گفته ناظران بین المللی، این برای اولین بار است که رهبران جهانی به سخنرانی یک رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل این‌گونه می‌خندند. این اتفاق در حالی رخ داد که ترامپ در سال 2014 خطاب به باراک اوباما گفته بود که ما به رئیس جمهوری نیاز داریم که موجب خنده دیگران نشود»(!)  حاشیه دیگر سخنرانی ترامپ هم زمانی بود که وی از وابستگی آلمان به انرژی روسیه انتقاد کرد. ترامپ در ادامه سخنرانی خود گفت: «دولت آلمان به طور کامل از نظر انرژی به روسیه وابسته شده است.» در همین حین دوربین سازمان ملل روی هیات آلمانی حاضر در نشست که ارشدترین آنها «هایکو ماس» وزیر خارجه این کشور بود زوم کرد که در حال خنده در واکنش به این اظهارات ترامپ بودند.
ترامپ مسخره کنندگان را نمی‌بخشد
تصاویر مربوط به خنده حاضران در نشست و واکنش هیات آلمانی به اظهارات ترامپ از سوی تمام رسانه‌های جهان و بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد و واکنش‌های انتقادی زیادی را نیز برانگیخت. به نوشته «سی‌ان‌ان» این حاشیه سخنرانی ترامپ با واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. بسیاری از کاربران توییت چند سال پیش او را بازنشر کردند که در آن نوشته بود آمریکا نباید رئیس‌جمهوری داشته باشد که «مایه خنده کل جهان باشد.» گاردین نیز  با اشاره به «افتضاحی» که در سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل پیش آمد نوشت: «ترامپ کسانی را که به او خندیدند نمی‌بخشد.» به نوشته گاردین، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به خنده حاضرین گفت: «انتظار این عکس العمل را نداشتم، اما خوبم.» حقیقت این است که ترامپ اصلا خوب نیست و او نمی‌تواند کسانی را که به وی خندیدند ببخشد و این امر کار را برای دولت آمریکا در سال‌های باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ سخت می‌کند.
شرافت را کنار گذاشت
از سوی دیگر سخنرانی متکبرانه ترامپ نیز واکنش هایی به همراه داشت به گزارش ایسنا، شبکه دویچه‌وله در گزارشی تحلیلی درباره سخنان ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل نوشته: «رئیس جمهور آمریکا با این سخنانش در سازمان ملل چراغ سبز را به رهبران برخوردار از ذهنیت خودکامه و مستبدان به منظور پیگیری هر آنچه که در چارچوب منافع ملی خود تلقی کنند، نشان داد و همینطور این که آنها نباید نسبت به مداخله‌های کم اهمیت سازمان ملل و دیگر ماموران آزاردهنده جهانی‌گرایی نگرانی پیدا کنند.
دویچه وله می افزاید:  سخنرانی ترامپ نشان داد که دولت او نسبت به کناره‌گیری آمریکا از نقشش به عنوان حامی ارشد چند جانبه‌گرایی و به جایش در پیش گرفتن مسیر احساسات صرفا ملی‌گرایانه، جدیت دارد. ترامپ تاکید کرد که در آینده کمک‌های خارجی آمریکا نصیب کشورهای دوست با آمریکا خواهد شد و هیچ چیز بهتر از این نمی‌تواند ذهنیت مبتنی بر برد و باخت ترامپ را که در بطن هر آنچه که او گفته و انجام داده، قرار داشته، نشان دهد. این نه تنها یک اقدام به لحاظ سیاسی کوته‌بینانه است که جایگاه جهانی واشنگتن و نقش رهبری آن را تضعیف می‌کند این مسئله همچنین به مثابه کنار گذاشتن شرافت انسانی است.
ترامپ کشورش را در سطح بین‌المللی منزوی ساخته است. این رئیس جمهور و سیاست‌هایش در بخش‌های زیادی از جهان منفور هستند. این حقیقت را می‌توان در نحوه واکنش مستمعین سخنرانی ترامپ در روز سه شنبه مشاهده کرد. اما دوست نداشتن ترامپ کافی نیست، اگر جامعه بین‌المللی به صورت دسته جمعی نمی‌خواهد که در یک نظم جهانی تنها قدرتمندترین کشورها تصمیم بگیرند باید از نهادهای بین‌المللی مثل سازمان ملل محافظت کند.»