kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۷۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
طبق برآورد رسانه‌های غربی

تجاوز به یمن برای آل سعود ماهانه 6 میلیارد دلار آب می‌خورد

رسانه‌های غربی در گزارشی هزینه ماهیانه جنگ‌افروزی رژیم سعودی علیه ملت یمن را 6میلیارد دلار اعلام و تاکید کردند که عربستان تاکنون بیش از 250 میلیارد دلار در این جنگ هزینه کرده است.
سرویس خارجی-

عربستان در یمن به معنای کامل یک بازنده است. هم در حملات خود شکست خورده و هم قدرت دفاعی این کشور از سوی موشک‌های یمن به چالش کشیده شده‌اند. اما وجه دیگر شکست عربستان هزینه بسیار بالای این نبرد برای ریاض است. به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه قطری الشرق، اندیشکده مطالعات خاور دور واشنگتن در گزارشی اعلام کرده هزینه جنگ علیه یمن برای عربستان «بسیار بالا است» و بین پنج تا شش میلیارد دلار در ماه است. در گزارش این مرکز که به حمایتش از رژیم صهیونیستی مشهور است، آمده است: «هیچ عقل سلیمی حکم نمی‌کند که طولانی شدن بیش از پیش جنگ به نفع عربستان یا آمریکا خواهد بود.»
یورونیوز هم در گزارشی نوشته: «‌وام گرفتن مداوم دولت سعودی سه دلیل دارد. بزرگترین دلیل، هزینه گزاف جنگ علیه یمن است که ماهیانه شش میلیارد دلار برآورد می‌شود.» موسسه تحقیقاتی انگلیسی «آی‌اچ‌اس مارکت» نیز در گزارش هفته گذشته خود ارزیابی کرده بود که میزان هزینه دفاعی قابل پیش‌بینی عربستان برای سال 2019 میلادی بالغ بر 100 میلیارد دلار باشد. روزنامه تایمز انگلیس اما هزینه جنگ عربستان علیه یمن از آغاز تاکنون را حدود 250 میلیارد دلار ارزیابی کرده است. موسسه «الراجحی کپیتال» در گزارش خود درآمد قابل پیش‌بینی عربستان از نفت را حدود 161 میلیارد دلار برآورد کرده با وجود اینکه این پیش‌بینی‌ها 30 میلیارد دلار بیشتر از آن چیزی است که پیش‌بینی شده بود اما این بدان معنا است که عربستان به قرض بیشتری با توجه به میزان زیاد خریدهای خود به ویژه سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت نیاز خواهد داشت.
کوچ شاهزاده‌های ثروتمند از عربستان
دومین علت وام گرفتن عربستان از نگاه «یورو نیوز»  نیز خروج دارایی‌ها و پول از ریاض است. از زمان موج بازداشت‌ها در سال گذشته در عربستان، ثروتمندان و شاهزادگان سعودی به انتقال پول‌های خود به خارج از عربستان به خاطر نگرانی از آینده روی آورده‌اند. با وجود این امر، آمارهای رسمی میزان پول‌های خارج شده از عربستان را نشان نمی‌دهد، اما به این خروج اذعان می‌کند. مسئولان سعودی هم به آن اذعان دارند. آنها همچنین به خودداری ثروتمندان در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سعودی یا حتی نشان دادن ثروت خود، اذعان می‌کنند. سومین علت نیز کاهش قیمت‌های نفت است که همچنان منبع درآمد اصلی عربستان به شمار می‌رود؛ با وجود اینکه بحث درباره متنوع‌سازی منابع درآمدی در عربستان مطرح شده است.
تظاهرات ضد سعودی در عدن
از سوی دیگر شهروندان یمنی در خیابان شهر عدن تظاهراتی را در اعتراض به اشغالگری و تجاوزات ائتلاف سعودی به راه انداختند. به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، تظاهرکنندگان یمنی شعارهایی را علیه ائتلاف سعودی- اماراتی سر دادند و  اقدامات این ائتلاف را «اشغالگری و تجاوز» توصیف کردند. تظاهرکنندگان در شعارهایشان این ائتلاف را مسئول آشفتگی اوضاع اقتصادی، معیشتی و از بین بردن امنیت در مناطق جنوبی یمن دانستند. همزمان با این تظاهرات، احزاب و جریان‌های سیاسی در یمن نیز  طی بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی و محکوم کردن عملکرد ائتلاف، نسبت به ادامه سلسله ترورها در پایتخت موقت دولت مستعفی هشدار داده و آن را اقدامی خصمانه و جنایتکارانه دانستند که هدفش نابودی موسسات دولتی و تاسیسات قانونی و نیز ایجاد فضای مشوش در کشور است.