kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۶۳۶
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴

گستاخی تازه فرانسه در پی انفعال وزارت خارجه



به دنبال سکوت و تسامح
وزارت خارجه در برخورد قاطع با دولت فرانسه که پاریس را به محل رفت و آمد و تحرکات گروه‌های تروریستی ضدایرانی تبدیل کرده است دولت این کشور برای تعیین سفیر جدید در ایران شرط گذاشت!
رسانه‌های بین‌المللی چهارشنبه گذشته طی گزارشی اعلام کردند دولت «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه تعیین سفیر جدید این کشور در تهران را معلق نگاه داشته است.  یک مقام ارشد وزارت خارجه فرانسه در گفت‌وگو با نشریه «فیگارو»، در پاسخ به سؤالی در این باره گفت: «بله، ما تعیین سفیر جدید خودمان در ایران را معلق کرده‌ایم. ولی گفت‌وگو با ایران را ادامه می‌دهیم و امانوئل ماکرون در نیویورک با حسن روحانی دیدار خواهد کرد.»
پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود وزارت خارجه فرانسه در دستورالعملی از دیپلمات‌هایش خواسته بود سفرهایشان به ایران را محدود کنند. صدور این دستورالعمل با ادعاهای مطرح‌شده علیه ایران در ارتباط با تلاش ادعایی برای بمب‌گذاری در نشست سالانه گروهک منافقین در منطقه «ویلپنت» پاریس مرتبط دانسته شد.
رویترز روز چهارشنبه در خبری گزارش لوموند درباره تصمیم پاریس برای معلق کردن انتصاب سفیر در تهران را تأیید کرد و نوشت پاریس گفته است قبل از دریافت اطلاعات درباره ادعاهای مربوط به تلاش تهران برای بمب‌گذاری در همایش مجاهدین خلق [گروهک تروریستی منافقین] در منطقه «ویلپنت» اقدام به تعیین سفیر نخواهد کرد.
تیرماه سال جاری، همزمان با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به اروپا، دولت‌های بلژیک و اتریش اعلام کردند پنج نفر از جمله یک دیپلمات ایرانی را به ظن تلاش برای بمبگذاری در نشست گروهک تروریستی منافقین در منطقه ویلپنت پاریس بازداشت کرده‌‌اند. اندکی بعد آشکار شد که دو نفر از دستگیرشده‌ها عضو گروهک تروریستی منافقین هستند. «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، یک روز بعد گفت نفرات دستگیر شده عضو گروهک تروریستی منافقین بوده‌اند و این گروهک پس از ناکامی در نشست سالانه خود همانند گذشته مبادرت به برنامه‌ریزی و اجرای سناریوی دیگری کردند تا بتوانند ضمن تاثیرگذاری بر سفر اروپایی رئیس‌جمهور نسبت به تخریب جایگاه و موقعیت ایران و ایرانیان نزد افکار عمومی اروپا در این مقطع حساس کنونی تلاش کنند. «فرانسوا سینیمو»، سفیر فرانسه در ایران اواخر تیرماه امسال با پایان یافتن ماموریت خود، تهران را ترک کرد و از آن زمان فرانسه سفیری در ایران معرفی نکرده است. او به عنوان نماینده شخصی رئیس‌جمهور فرانسه در سوریه منصوب شد.کاخ الیزه اعلام کرده بود که در زمان متقضی برای جایگزین کردن
«فرانسوا سینیمو» اقدام خواهد کرد.
در این رابطه یک منبع دیپلماتیک به رویترز گفته است که تعیین سفیر به دلیل ادعاها درباره همایش گروهک «مجاهدین» (منافقین) معلق شده است.
سکوت توام با اهمال کاری وزارت خارجه در برابر تحرکات گروهک تروریستی منافقین در پاریس به دولت فرانسه این جرات را داده است که برای تعیین سفیر در ایران شرط و شروط بگذارد، اگر وزارت خارجه در برخورد با اقدامات دولت فرانسه تنها به احضار سفیر و اخم و لبخندهای دیپلماتیک اکتفا نمی‌کرد امروز فرانسه چنین جراتی به خود راه نمی‌داد که برای ایران شرط بگذارد.