kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۶۱۰
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

ادامه رایزنی جناح‌های سیاسی عراق درباره نخست‌وزیری «عادل عبدالمهدی»

درحالی‌که پیش از این اعلام شده بود گروه‌های عراقی بر سر نخست‌وزیری «عادل عبدالمهدی» در حال نزدیک شدن به توافق نهایی هستند، خبرهای بعدی حاکی است که هنوز بر سر نامزد نخست‌وزیری، توافق نهایی حاصل نشده است.



سه ائتلاف مهم که در انتخابات 22 اردیبهشت ماه گذشته عراق پیشتاز بوده‌اند، اعلام کردند هنوز بر سر نخست‌وزیری «عادل عبدالمهدی» به توافق نهایی نرسیده‌اند.در انتخابات پارلمانی اردیبهشت ماه، ائتلاف «سائرون» از مجموع 328 کرسی پارلمان عراق، 54 کرسی را به دست آورده و در صدر قرار گرفته است. سایر ائتلاف‌ها به ترتیب اولویت، عبارتند از «الفتح» 47 کرسی، «النصر» 42 کرسی، «دولت قانون» 26 کرسی، «الوطنیه» 21 کرسی و «حکمت ملی» 19 کرسی. اما، سه ائتلافی که اعلام کرده‌اند بر سر نامزد نخست‌وزیری توافق نشده، سائرون، الفتح و دولت قانون هستند.
از عراق همچنین خبر رسیده که پارلمان این کشور قرار است سه‌شنبه آینده، رئیس‌جمهور را تعیین کند. در این میان، احتمال رئیس‌جمهور شدن «برهم صالح» نامزد اتحادیه میهنی کردستان عراق، زیاد است.
اعتراض به مداخله انگلیس
به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد محجوب» سخنگوی وزارت خارجه عراق، روز پنجشنبه طی بیانیه‌ای رسمی، از دخالت سفیر انگلیس در امور داخلی عراق، ابراز تعجب و نارضایتی کرد.در این بیانیه آمده است که وزارت خارجه عراق از توییت (جان ویلکس) سفیر انگلیس در عراق و سخن او درباره ماهیت ماموریت دولت آتی عراق، ابراز تعجب می‌کند.جان ویلکس در توییتی که آن را یک بار به زبان عربی و بار دیگر به زبان انگلیسی منتشر کرده نوشته است که «سفیر ایران را به بحثی صریح درباره آخرین تحولات عراق دعوت کردم. توافق کردیم که دولت آینده باید خدماتش را بهبود ببخشد و برای مردم فرصت شغلی ایجاد کند.»سخنگوی وزارت خارجه عراق افزود که وزارت خارجه تاکید می‌کند تصمیم تشکیل دولت (جدید) عراق، تصمیمی صرفا ملی است و ماموریت سپرده شده به آن تکلیفی ازجانب مردم است. این تکلیف ازطریق پارلمان و با نظارت آن، به دولت واگذار می‌شود.