kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۲۶۴
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰

رؤسای‌جمهور ونزوئلا و چین در پکن بر سر همکاری‌های راهبردی توافق کردند

رؤسای جمهور ونزوئلا و چین طی مذاکرات خود در پکن، بر سر ارتقای مناسبات دو کشور و افزایش همکاری‌های راهبردی، تأکید کردند.

ونزوئلا این روزها شاهد سخت‌ترین بحران اقتصادی چند سال اخیر خود است. دولت چپگرای این کشور تلاش می‌کند با ارتقای همکاری‌های اقتصادی با کشورهایی که در مدار غرب نیستند، به نحوی این بحران را مدیریت کند.
«نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا که در همین راستا به چین سفر کرده است، با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین، بر سر ارتقای روابط دو کشور تا سطح راهبردی توافق کرد.رئیس‌جمهوری چین در دیدار با همتای ونزوئلایی خود، ضمن استقبال از سفر مادورو، به چین، بر حمایت از همکاری‌های دو کشور و ارتقای روابط دوجانبه تاکید کرد. شی جین‌پینگ در این دیدار اعلام کرد: چین همواره روابط پکن- کاراکاس را از منظر یک چشم‌انداز بلندمدت و راهبردی می‌نگرد و دو کشور باید روابط دوستانه را گسترش داده و همکاری‌های دوجانبه منفعت‌زا را ارتقا دهند و روابط دو کشور را به نفع هر دو ملت گسترش دهند.
وی در ادامه اظهاراتش از دولت ونزوئلا به خاطر درک و حمایت از مسائل نگران‌کننده و حساس چین قدردانی کرد و گفت: پکن از حمایت‌های دولت ونزوئلا برای توسعه پایدار حمایت می‌کند و خواستار تقویت تبادلات و مذاکرات در حوزه حکومت‌داری است. رئیس‌جمهور چین اضافه کرد: چین همواره به دنبال همکاری با کشورهای آمریکای لاتین براساس اصول برابری، منافع دوجانبه و توسعه مشترک بوده و خواستار برپایی نشست مشترک میان جامعه آمریکای لاتین و جزایر کارائیب و چین است. مادورو نیز اعلام کرد که خواستار گسترش روابط دوجانبه است، و می‌خواهد از تجربیات موفقیت آمیز چین در اصلاحات و حکومت‌داری استفاده کند.در این سفر برخی سندهای همکاری مشترک از جمله یادداشت تفاهم «ابتکارعمل جاده و کمربند» میان طرفین امضا شد. رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین از امضای ۲۸ توافقنامه با چین خبر داد و گفت:‌ این توافقنامه‌ها به‌ برنامه احیای اقتصاد ونزوئلا و اهداف توسعه مشترک بین دو کشور مربوط می‌شوند.