kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۰۲۲
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
افشاگر رسوایی واترگیت:

حزب‌الله نگرانی شماره یک آمریکا در خاورمیانه است اسرائیل توان مقابله با آن را ندارد

«باب وودوارد»، روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی در کتاب جدید خود نوشته: «نگرانی شماره یک آمریکا در خاورمیانه، حزب‌الله است، اسرائیل نمی‌تواند در برابر حزب‌الله از خود دفاع کند چرا که اطلاعات محرمانه نشان می‌دهد این جنبش، بیش از 48 هزار نظامی ثابت و تمام‌وقت در لبنان دارد.»

به گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، وودوارد در کتاب خود با عنوان «ترس، ترامپ در کاخ سفید» تشریح می‌کند که چگونه «درک هاروی»، تحلیلگر اطلاعاتی که عضو شورای امنیت ملی بود، در فوریه سال 2017، نگرانی عمیق خود را در مورد زرادخانه نظامی در حال گسترش حزب‌الله، ابراز کرد. این کتاب گزارشی را در رابطه مسائل مربوط به اوایل ریاست‌جمهوری ترامپ ارائه داده است.
این روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی اضافه می‌کند، زمانی که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تازه زمام امور را به دست گرفته بود، مقامات ارشد آمریکایی به شدت نسبت به این‌که اگر کسی مداخله نکند اسرائیل نمی‌تواند از خودش در برابر حمله احتمالی حزب‌الله دفاع کند ابراز نگرانی کردند. از دیدگاه آنها چنین رویدادی می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری داشته باشد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هاروی اعتراف کرده بود که حزب‌الله زرادخانه‌ای متشکل از ۱۵۰ هزار موشک دارد که نسبت به ۴۵۰۰ موشکی که در جریان جنگ سال ۲۰۰۶ میلادی با اسرائیل داشت، به شدت افزایش یافته است. هاروی همچنین تاکید کرده بود مجموع قدرت سیستم‌های دفاعی ضد موشکی «گنبد آهنی» و «فلاخن داوود» اسرائیل قادر نیستند تا در مقابل یک حمله موشکی بزرگ از سوی حزب‌الله مقاومت کنند. وودوارد در کتاب خود همچنین می‌نویسد، هاروی به اطلاعات حساس دیگری هم‌ اشاره کرده از جمله اینکه حزب‌الله حدود ۴۸ هزار پرسنل نظامی تمام‌وقت در لبنان دارد که یک تهدید وجودی برای تل‌آویو محسوب می‌شود و گفته می‌شود که حزب‌الله حدود ۸۰۰۰ نیرو نیز در سوریه و یمن دارد. البته بدون احتساب یگان‌های کماندوهای منطقه‌ای‌اش. وی همچنین استدلال کرد که توانمندی حزب‌الله، احتمال جنگ فاجعه‌باری که آمریکا را گرفتار و ناآرامی بیشتری ایجاد کند، افزایش داده است. اخیرا فرماندهان و مقامات امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی نیز اذعان کردند که ورود به جنگ با محور مقاومت ریسکی بسیار بزرگ است و با توجه به تجاربی که این محور در جنگ علیه تکفیری‌ها پیدا کرده مقابله با آن دشوارتر شده است. چندی پیش نیز یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی گزارش داد، توانمندی و انعطاف‌پذیری حزب‌الله موجب حیرت تحلیلگران شده است. موسسه آمریکایی «سوفان» واقع در نیویورک در گزارشی با تاکید بر بهت کارشناسان نسبت به قابلیت‌های نیروهای مقاومت حزب‌الله اعلام کرد، راکت‌های بی‌شمار حزب‌الله قادرند با در هم شکستن سامانه گنبد آهنین هر نقطه از اسرائیل را هدف گیرند. این موسسه آمریکایی با اشاره به حضور نیروهای حزب‌الله در سوریه و افزایش تجربه و مهارت در این کشور افزود، این تجربیات همراه با 100 هزار راکت پیشرفته‌ای که این گروه دارد موجب شده که حزب‌الله تهدید نظامی جدی علیه اسرائیل باشد.