kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷

ضربه کاری چین و روسیه به آمریکا دلار از مبادلات دو کشور حذف شد

چین و روسیه با حذف دلار از مبادلات تجاری متقابل و افزایش همکاری میان خود، یکجانبه‌گرایی آمریکا را عملا به چالش کشیدند.

«کریل دیمیتریوف» رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه، از شروع استفاده از پول‌های ملی به جای دلار، در معاملات تجاری میان این کشور و چین خبر داد.
به گزارش ایسنا، این مقام روسی افزود: از سال آینده نخستین قراردادها میان دو کشور، با ارزهای ملی، اجرایی خواهد شد. یک موافقت‌نامه با بانک توسعه چین برای تامین مالی به ارزش 10 میلیارد دلار را امضا کرده‌ایم، که ارز مبادلاتی آن «یوان»‌خواهد بود.
وی افزود: اخیرا یک صندوق محلی که با ارز یوان فعالیت می‌کند، را در استان «هایلونگ جیانگ»‌ چین راه‌اندازی کرده‌ایم. این صندوق اکنون در حال ارزیابی پروژه‌های مختلف است و انتظار داریم در آینده‌ای نزدیک، نخستین پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک اجرایی شوند.دو سال پیش روسای جمهور چین و روسیه در مورد به‌کارگیری پول‌های ملی خود به جای دلار، توافق کرده بودند.
اخیرا روسیه بزرگ‌ترین رزمایش خود را در منطقه آسیای مرکزی برگزار کرده بود که چین و مغولستان نیز در آن مشارکت داشته‌اند.
به گفته کارشناسان، هرچند سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا در جهان، پدیده جدیدی نیست و از فردای فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، آغاز شده، ولی حضور «دونالد ترامپ» در کاخ سفید، فرصت بی‌سابقه‌ای را برای مخالفان آمریکا پیش آورده است تا این کشور را در جهان منزوی کرده و به هژمونی آن در جهان، ضربات کاری وارد کنند. حذف دلار از معاملات روسیه و چین که کشورهای بسیار وسیعی با بازارهای بزرگ هستند، ضربه مهمی است که به آمریکا وارد می‌شود.
گسترش همکاری‌های محلی
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و همتای چینی وی «شی‌جین پینگ» در شهر «ولادی وستوک» شرقی‌ترین بندر روسیه، با هم دیدار کردند.
به گزارش فارس، دو رئیس‌جمهور که در چهارمین نشست «مجمع اقتصادی شرق» با هم دیدار کردند، خواستار گسترش همکاری و مبادلات میان دو کشور در «سطوح محلی» شدند.
رئیس‌جمهور چین، گسترش همکاری محلی میان دو کشور را یک فرصت تاریخی دانست و تاکید کرد: دو طرف باید به مقامات محلی این اختیار را بدهند که با یکدیگر همکاری بهتری داشته باشند.
پوتین نیز از حضور هیئت چینی در اجلاس اقتصادی شرق روسیه قدردانی و تاکید کرد  که بزرگترین هیئت نمایندگی از جانب کشور چین در این اجلاس حاضر شده و البته، با توجه به عمق روابط میان دو کشور از چین، چنین انتظاری می‌رفت.
وی افزود: حجم معاملات تجاری و تعاملات اقتصادی میان چین و روسیه در بالاترین سطح بوده و این روابط در حال گسترش است و در عین حال، روابط میان دو کشور مبتنی بر اعتماد متقابل است.
روابط تجاری میان چین و آمریکا که از شرکای بزرگ تجاری یکدیگر بوده‌اند، طی ماه‌های اخیر به دلیل جنگ تجاری رئیس‌جمهوری آمریکا، دچار تنش‌هایی شده و واشنگتن تعرفه‌های زیادی را برای کالاهای وارداتی چین اعمال کرده است.
 چین نیز روابط تجاری خود را با دیگر کشورهای جهان بهبود بخشیده است و اخیرا اعلام کرده که به همراه هم‌پیمانانش، استفاده از دلار را در معاملات نفتی کنار می‌گذارد و ارزهایی نظیر یوان را جایگزین آن
می‌کند.