kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۰۱۶
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۶

توطئه کثیف کلاه سفید ها کلید خورد/ انتقال ده ها کودک به قربانگاه ادلب

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، عناصر گروه تروریستی موسوم به «کلاه سفیدها»، ۲۲ کودک سوری استان «حلب» را برای سناریوی «حمله شیمیایی» جعلی خود در«ادلب» انتخاب کردند.
سرویس خارجی-

به گزارش خبرگزاری فارس، مرکز مصالحه «حمیمیم» وابسته به وزارت دفاع روسیه، دیروز درباره تدارک کشورهای غربی برای صحنه‌سازی یک حمله شیمیایی جعلی در سوریه اعلام کرد، عناصر گروه تروریستی موسوم به «کلاه سفیدها»، ۲۲ کودک ساکن استان حلب و همچنین گروهی از کودکان بی‌سرپرست را برای انجام حمله شیمیایی خود انتخاب کرده است.
روسیه همچنین اعلام کرد، «کلاه سفیدها» فیلم حملات شیمیایی دروغین ارتش سوریه علیه ساکنان «ادلب» را آماده کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده، «کلاه سفیدها» که برای دستگاه جاسوسی «ام.آی-6» انگلیس کار می‌کنند، یک فیلم دروغین از حمله شیمیایی ارتش سوریه علیه ساکنان شهر «ادلب» ساخته‌اند تا با انتشار آن، بهانه لازم برای حمله به سوریه را به دست آورند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، نهاد روسی«مرکز آشتی ملی در سوریه» در این رابطه، بیانیه‌ای صادر و اعلام کرده: کل این فیلم تحریک‌آمیز، قرار است به شبکه‌های تلویزیونی ارسال شود و آنها نیز پس از پخش فیلم در شبکه‌های اجتماعی، اقدام به پخش آن خواهند کرد. در این بیانیه همچنین خاطرنشان شده است که دو جعبه حاوی مواد شیمیایی مشتق شده از گاز کلر، به منظور اجرای این عملیات، در اختیار یک گروه تروریستی قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش شماری از کانال‌های تلویزیونی منطقه و یک کانال خبری آمریکایی به «جسرالشغور» در استان ادلب رفته بودند تا فیلم مذکور را تهیه کنند.
ارتش روسیه اعلام کرد، این فیلم دربرگیرنده صحنه‌هایی است که در آنها کلاه سفیدها سرگرم کمک‌رسانی و درمان قربانیان یک حمله شیمیایی هستند که به اصطلاح توسط دمشق انجام شده است.
روسیه بارها هشدار داده که تلاش‌هایی در حال انجام است تا وانمود شود در ادلب حمله شیمیایی صورت گرفته است و بعد از آن حمله آمریکا و هم‌پیمانانش به نیروهای دولتی سوریه توجیه گردد. مقامات ارشد آمریکایی به دولت سوریه هشدار داده‌اند که اگر سوریه از سلاح شیمیایی در ادلب استفاده کند به این کشور حمله می‌کنند. این اتهام زدن و پیش‌دستی کردن خود بخشی از توطئه محسوب شده و هرگونه حمله شیمیایی احتمالی را پیشاپیش به دولت سوریه نسبت می‌دهد.
«واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل، سه‌شنبه گذشته طی نشست شورای امنیت، تاکید کرد، سوریه هیچ‌گونه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد که با آنها بخواهد دست به حمله شیمیایی بزند. هرگونه حادثه‌ای که در آن از چنین سلاح‌هایی استفاده شود، تنها به سود شبه نظامیانی است که با دولت سوریه می‌جنگند. وی تاکید کرد: احتمال اینکه دشمنان سوریه، که به حمایت تسلیحاتی خارجی پشتگرم هستند، به حمله‌ای(شیمیایی) دست بزنند و دولت سوریه را در این زمینه متهم کنند بسیار زیاد است. ما شواهد غیرقابل انکاری داریم که نشان می‌دهد آنها خود را برای چنین کاری آماده می‌کنند.
دفاع آمریکا از کلاه سفیدها
اما، موردی که احتمال اجرای سناریوی شیمیایی توسط کلاه سفیدها را بیشتر می‌کند، اعاده حیثیت این گروه بدنام توسط آمریکاست.
در حال حاضر بر کسی پوشیده نیست که کلاه سفیدها چند ماه قبل در شهر «دوما» واقع در «غوطه شرقی» دمشق، سناریوی حمله شیمیایی ساختگی توسط ارتش سوریه را به اجرا درآورده بودند. اتفاقا همین افشاگری، کلاه سفیدها را برای مدتی از نقش‌آفرینی‌های دروغین در صحنه‌های درگیری، حذف کرده بود.
اما، در حال حاضر که نقش‌آفرینی کلاه سفیدها در ادلب مورد نیاز است و آنها باید در ماجرای سناریوی شیمیایی، نقش محوری داشته باشند، مقامات آمریکایی باز وارد میدان شده و تلاش می‌کنند از کلاه سفیدها اعاده حیثیت کنند.
به گزارش ایسنا، «هدرناوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در چارچوب سیاست فوق، مدعی شد که اتهامات روسیه و سوریه علیه «کلاه سفیدها» بی‌اساس است. وی گفت: دولت سوریه و روسیه اتهامات کذبی علیه گروه «کلاه سفیدها» وارد می‌کنند.
اظهارات معلم
«ولید معلم» وزیر خارجه سوریه اما اعلام کرده: آمریکا از سلاح‌های شیمیایی به عنوان بهانه‌ای برای توجیه حملات خود به سوریه استفاده می‌کند.
وزیر خارجه سوریه توضیح داد: سناریوی استفاده از سلاح شیمیایی و تلاش برای مسئول جلوه دادن دمشق در این حملات، به آسانی انجام می‌شود؛ به این ترتیب که آمریکا برای اجرای این طرح خود، از سازمان تروریستی «کلاه سفیدها» که توسط دستگاه‌های امنیتی انگلیس ایجاد شده و از سوی برخی کشورهای غربی حمایت مالی می‌شود، استفاده می‌کند. یکی از مسئولیت‌های این سازمان، اجرای چنین سناریوهایی است.معلم در ادامه تاکید کرد: چنین سناریویی هیچ‌گونه پایه قانونی نداشته و در سایه غفلت شورای امنیت اجرا خواهد شد. واقعیت این است که سوریه از هیچ‌گونه سلاح شیمیایی استفاده نمی‌کند.این مسئول دولت سوریه در پاسخ به سوالی درباره اهداف آمریکا و هم‌پیمانانش در سوریه نیز گفت: «اهداف آمریکا تنها مربوط به خودش نبوده بلکه این کشور اهداف اسرائیل را در سوریه اجرا می‌کند. واشنگتن نمی‌خواهد سوریه کشور اصلی مقابله با اسرائیل باشد یا روابط استراتژیکی با ایران و روسیه برقرار کند. همچنین، آمریکا به دنبال آن است که تمامی فعالیت‌های آتی سوریه را در راستای منافع اسرائیل به کنترل خود درآورد.ولید معلم در ادامه، درباره حل بحران سوریه اظهار داشت: آنچه باعث سازش سیاسی در سوریه می‌شود، توقف دخالت‌های خارجی است.
معلم تاکید کرد: زمانی که این دخالت‌های خارجی به شکل کامل متوقف شوند، گفت‌وگو میان گروه‌های سوری محقق خواهد شد و این امر تاثیر خود را بر موفقیت روند سیاسی منعکس خواهد کرد.
وزیر خارجه سوریه درباره کارهای انجام شده برای تدوین قانون اساسی جدید در این کشور هم گفت: کار در مرحله اول خود قرار دارد و ما در این مرحله، به دنبال دستیابی به توافق‌هایی در خصوص تشکیل کمیته قانون اساسی جهت تدوین قانون جدید هستیم.
وی درباره ارتباط دولت سوریه با مخالفان اظهار داشت: مشکل خود مخالفان نبوده، بلکه حامیان آنها هستند. در سوریه اپوزیسیون یکپارچه‌ای وجود ندارد. گروه‌های مختلفی هستند که فعالیت‌هایشان بنابر محل اقامت رهبران آنها در کشورهای غربی یا عربی متفاوت است و هر گروه بر این اساس موضع‌گیری‌هایی را در راستای خواست کشورهای میزبان اتخاذ می‌کند. مخالفان در اتخاذ تصمیمات خود از استقلال برخوردار نبوده و گفت‌وگوهایشان با دمشق بر اساس خواسته‌ها و تمایلات خودشان نیست.
ولید معلم در ارزیابی روند ژنو درباره حل بحران سوریه و نیز دیگر مذاکرات در آستانه و سوچی گفت: تفاوت ویژه‌ای میان ژنو، آستانه و سوچی وجود دارد. در ژنو قرار بود روند سیاسی آغاز شود و این روند و «استفان دی میستورا»، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه، تحت فشار کشورهای غربی قرار گرفتند، به همین دلیل هم نتایج سیاسی مهمی محقق نشد. وضعیت در آستانه با توجه به اهداف آن متفاوت بود. در مذاکرات آستانه شرایط برای جلوگیری از تنش‌ها در بسیاری از مناطق سوریه فراهم شد و در این راستا به توافق‌هایی در خصوص برخی مناطق رسیدیم که آخرین آنها ادلب بود.
به گزارش ایسنا، معلم افزود: در مورد سوچی نیز باید بگویم این شهر به محلی برای یک گفت‌وگوی ملی، جامع و مثبت تبدیل شد و در این مذاکرات نتایج محسوسی به دست آمد. این در موفقیت مذاکرات ژنو نقش داشته است.
این مسئول دولت سوریه در ادامه، از همه مردم آواره سوریه که به دلیل فعالیت‌های تروریستی، مجبور به مهاجرت از کشورشان شده‌اند، خواست به سوریه بازگردند و به روند بازسازی‌ها در این کشور مشارکت کنند.
وی تاکید کرد: دمشق، امنیت و شرایط معیشتی مناسبی را برای آنها فراهم خواهد کرد.