kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۷۴۳
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵

عبدالملک الحوثی: منفعت آمریکا در ادامه بحران یمن است

رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنانی با‌اشاره به ممانعت ائتلاف سعودی - آمریکایی از سفر هیئت این جنبش به ژنو برای حضور در مذاکرات صلح تاکید کرد، آمریکایی‌ها تمایلی به پایان جنگ در یمن ندارند.

قرار بود مذاکرات صلح یمن در ژنو برگزار شود. اما سعودی‌ها همانند همیشه در این مسیر کارشکنی کردند. انصارالله یمن سه شرط را برای حضور در این نشست اعلام کرده بود که‌ ائتلاف سعودی با تمام این شروط مخالفت کرد. «حمید عاصم» از اعضای هیئت مذاکره‌کننده انصارالله یمن اعلام کرده نیرو‌های جنبش انصارالله برای شرکت در مذاکرات ژنو خواستار آن بودند که با یک هواپیمای عمانی به این شهر بروند، زخمی‌های آنها به مسقط پایتخت عمان منتقل شوند و همچنین تضمین‌هایی داده شود که بتوانند پس از پایان یافتن مذاکرات ژنو به صنعا که تحت کنترل آن‌هاست، بازگردند. اکنون رهبر انصارالله جزئیات بیشتری در این مورد ارائه داده است.
«عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن با بیان اینکه «اقدام متجاوزان در به شکست کشاندن مذاکرات ژنو، عمدی و برنامه‌ریزی شده بود» تصریح کرد: «آمریکایی‌ها به شکل‌های مختلف از جمله اقتصادی و سیاسی از بحران یمن سود می‌برند، از این رو خواهان پایان جنگ در یمن نیستند. آمریکا با کمک همپیمانانش در یمن جنگ به راه انداخت تا بر منطقه تسلط پیدا کند.»
وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود پس از انجام همه اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان ملل متحد و آمادگی برای شرکت در مذاکرات ژنو، ائتلاف سعودی مجوز فرود هواپیمای عمانی برای انتقال هیئت جنبش انصارالله را صادر نکرد. گفت‌وگوهای سیاسی برای حل بحران یمن تاکنون بارها به دلیل کارشکنی آل‌سعود ومتحدانش با شکست روبه رو شده است. گفتنی است سعودی‌ها در تریبون‌های رسمی بارها مدعی شده‌اند خواستار حل «سیاسی» مسئله یمن هستند!