kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳

اظهارات شجاعانه سناتور آمریکایی «کشورم خاورمیانه را نابود کرد»

یک سناتور آمریکایی طی اظهاراتی صریح و متفاوت، اعلام کرده که سیاست‌های کشورش خاورمیانه را ویران کرده است.



«ریچارد بلاک» که به سوریه رفته بعد از دیدار با «بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهور سوریه، به خبرنگاران گفت، سیاست‌های آمریکا، باعث ویرانی خاورمیانه شده است. وی همچنین دولت‌های آمریکا را مسئول هرج و مرج کنونی منطقه خاورمیانه و ویرانی لیبی،‌افغانستان، عراق و یمن دانست.
به گزارش تسنیم این سنارتور آمریکایی در ادامه گفت که در بین سوری‌ها احساس امنیت می‌کند، زیرا تندروهایی که توسط دستگاه‌های اطلاعاتی غربی،‌از 100 کشور جهان (در سوریه) به خدمت گرفته شده بودند، در حال از بین رفتن هستند. به گفته «بلاک»این دستگاه‌ها به تروریست‌های یاد شده، آموزش و پول داده و دست آنها را برای گسترش تروریستم، بازگذاشته‌اند.وی حتی یادآور شد: همان تروریستی که با حوادث 11 سپتامبر، به آمریکا ضربه زد،‌ اکنون سوریه را هدف قرار داده است. «بلاک» به شرایط داخلی سوریه هم اشاره کرد و گفت: «سوریه حق دارد همه خاک خود را بدون استثنا، پس بگیرد... آمریکا باید با سوریه برای آزادسازی ادلب، همکاری کند، (یعنی همان) جایی که تروریست‌ها از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.»وی گفت: ملت‌های غربی باید درک کنند که همه عناصر مسلح در ادلب زیر چتر گروه تروریستی «جبهه‌النصره» وابسته به شبکه القاعده قرار دارند. به گفته این سناتور آمریکایی «جریانی در دولت آمریکا وجود دارد که برای تداوم جنگ در سوریه تلاش می‌کند.وی در مورد تلاش سازمان اطلاعاتی انگلیس برای اجرای حمله ساختگی شیمیایی در ادلب و مسئول دانستن سوریه و سپس توجیه حمله به این کشور هم هشدار داد.سناتور ریچارد بلاک همچنین از کشورهای غربی خواست تا تحریم‌های اقتصادی یکجانبه علیه ملت سوریه را پایان دهند.
شرایط داخلی ادلب
«علی الجاسم» رئیس دفتر اجرایی استانداری ادلب اما اعلام کرده، در حال حاضر حدود دو میلیون و 250 هزار نفر در استان ادلب زندگی می‌کنند و این ساکنان جدای از تروریست‌هایی هستند که از سایر مناطق به ادلب آمده‌اند.
به گفته وی «ساکنان ادلب نه تروریست‌ها را می‌خواهند و نه حامی ترکیه هستند، بلکه آنها منتظر ورود نیروهای دولتی هستند... تروریست‌ها مسیر گذرگاه امن ادلب به «جسرالشغور» را بستند و بیمارستان‌های شهر را نیز به اشتغال خود در آوردند. «وی حتی این احتمال را هم داد که ممکن است همزمان با پیشروی نیروهای ارتش سوریه، مردم ادلب علیه تروریست‌ها،‌ قیام کنند.
در حال حاضر ارتش برای آغاز عملیات آزادسازی ادلب از چند محور، آماده شده و تنها منتظر دستور رئیس جمهور است.