kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸

تحریم و تهدید به ترور توطئه همزمان آمریکا و طالبان علیه عمران‌خان

همزمان با تهدید طالبان نسبت به ترور عمران‌خان، نخست‌وزیر منتخب پاکستان، واشنگتن نیز کمک 300 میلیون دلاری به پاکستان را به بهانه نبود اقدام قاطع اسلام‌آباد عليه گروه‌های مسلح، لغو كرد.
سرویس خارجی-

ارتش آمریکا در ادامه افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و اسلام‌آباد، اعلام کرد برای لغو 300 میلیون دلار کمک به پاکستان که به بهانه ناتوانی پاکستان در اتخاذ اقدامی قاطع علیه افراد مسلح به حالت تعلیق درآمده بود تصمیم نهایی گرفته است. دولت ترامپ مدعی است اسلام‌آباد به افراد مسلحی که در افغانستان جنگ 17 ساله به راه انداخته اند، پناهگاه امن اعطا می‌کند، اتهامی که پاکستان آن را رد کرده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز مدعی شده که واکنش پاکستان به کمک‌های گذشته «هیچ چیز جز دروغ‌ها و فریبکاری» نبوده است. با این وجود مقامات آمریکایی این احتمال را زنده نگه داشته‌اند که در صورت تغییر رفتار پاکستان کمک‌ها به این کشور از سر گرفته شود.
 «کن فالکنر» سخنگوی پنتاگون دراین باره گفت، به دلیل کمبود اقدامات قاطع پنتاگون در حمایت از استراتژی جنوب آسیا، برای 300 میلیون دلار کمک باقی مانده طور دیگری برنامه‌ریزی شده است.وی افزود، اوایل سال جاری نیز 500 میلیون دلار دیگر توسط کنگره از کمک‌ها به پاکستان حذف شد تا اکنون مجموع این مقدار به 800 میلیون دلار برسد. از سوی دیگر، آمریکا دو شرکت پاکستانی را با قرار دادن در لیست شرکت‌هایی که با تجارت موشک و سلاح هسته‌ای ارتباط دارند، تحریم کرد.وزارت تجارت آمریکا اعلام کرد، شرکت‌هایی که به لیست این قانون اضافه می‌شوند توسط دولت آمریکا تحریم می‌شوند زیرا آنها مغایر با امنیت ملی و منافع سیاست خارجی آمریکا عمل کرده‌اند. این اقدام در آستانه سفر مایک پمپئو،‌ وزیر خارجه آمریکا به پاکستان انجام می‌شود.همچنین براساس افشاگری جدیدی مشخص شد که گروه تروریستی طالبان دستور ترور نخست‌وزیر منتخب پاکستان را در برنامه خود قرار داده است. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه اکسپرس، تهدید علیه عمران‌خان، نخست‌وزیر منتخب پاکستان از سوی سعدیا افضل، روزنامه‌نگار و مجری تلویزیونی پاکستانی افشا شد. وی مدعی است که یک شخصیت سیاسی مذهبی معروف در پاکستان با گروه‌های محلی طالبان تماس گرفته است تا دستور قتل عمران‌خان را بدهد.
این اولین باری نیست که رئیس ‌تحریک انصاف پاکستان قربانی یک تهدید امنیتی می‌شود. گزارش‌های اطلاعاتی ماه آوریل(فروردین) افشا می‌کند که طالبان قصد حمله به عمران‌خان را داشته است و نخست‌وزیر پاکستان به افزایش پروتکل‌های امنیتی خودش مجبور شده است. او پس از پیروزی حزبش در انتخابات ماه ژوئیه (تیر) و کسب بیشترین کرسی‌ها روی کار آمد. پیروزی او به چندین دهه سلطه دو خاندان قدرتمند در پاکستان شامل خاندان نواز و خانواده بوتو پایان داد.