kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۷۰۳
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳
عبدالباری عطوان مطرح کرد

6 دلیل درباره قطعی بودن آغاز عملیات ارتش سوریه در «ادلب»

سردبیر یک روزنامه فرامنطقه‌ای، قریب‌الوقوع بودن عملیات آزادسازی «ادلب» در سوریه را قطعی دانست و در اثبات این پیش‌بینی خود، دلایل و نشانه‌هایی را ذکر کرد. آمریکا و متحدانش تلاش گسترده‌ای را برای جلوگیری از این عملیات آغاز کرده‌اند.

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «رای ‌الیوم» طی مقاله‌ای، پیش‌بینی کرده که عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی شهر و استان «ادلب»، به زودی آغاز می‌شود.
عطوان این عملیات را از لحاظ اهمیت، «بی‌سابقه‌ترین عملیات» در جنگ هفت و نیم ساله سوریه خوانده و نشانه‌هایی را درباره قریب‌الوقوع بودن آن، برشمرده است.
تحرکات تروریست‌ها برای به اجرا درآوردن یک سناریوی شیمیایی جدید، تهدید آمریکا به حمله علیه ارتش سوریه به بهانه حمله شیمیایی دمشق، تصمیم داعش و جبهه النصره به انجام عملیات تروریستی در «حلب» و «حماه» با هدف منحرف کردن توجه دولت و ارتش سوریه به این مناطق(به جای ادلب)، اعزام ناو آمریکایی«سولیواتر» مجهز به 56 موشک بالدار «تام هاوک» به منطقه خلیج فارس، سفر وزیر دفاع ایران به سوریه و قول مساعد وی به همتای سوری خود جهت مقابله با تهدیدات آمریکا و ایجاد ائتلاف میان تروریست‌ها در ادلب، شش نشانه‌ای هستند که عطوان آنها را در مورد قریب‌الوقوع بودن عملیات، برشمرد.
عطوان در مورد انگیزه رئیس‌جمهور آمریکا برای آغاز جنگ در سوریه هم نوشت «رئیس‌جمهوری آمریکا با بحران داخلی خفقان‌آوری به خاطر وضعیت متزلزل معاونانش از جمله «مایکل کوهن» وکیل سابق خود، مواجه است.
اخیرا کوهن اطلاعات بسیار خطرناکی درباره رسوایی‌های جنسی ترامپ و نقض قوانین کمک مالی به کمپین انتخاباتی را ارائه کرد و همین اطلاعات می‌تواند به اسناد موثقی برای استیضاح و برکناری ترامپ تبدیل شوند. در نتیجه، جای تعجب نیست که ترامپ تصمیم بگیرد جنگ در سوریه را برای کاهش فشارها و منحرف کردن نگاه‌ها و جلب حمایت از حزب جمهوریخواه در انتخابات نوامبر، راه بیندازد.
آمریکا خواهان پایان جنگ در سوریه و پیروزی دولت دمشق، روسیه و ایران و آغاز بازسازی و بازگشت آوارگان نیست. برای همین است که در مسیر عملیات در ادلب سنگ‌اندازی می‌کند.
سردبیر رای الیوم در ادامه نوشت: تجاوز جدید آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، احتمالا شعله جنگ گسترده‌تری را در منطقه برخواهد افروخت، چرا که این حمله در مقایسه با قبل، ویرانگرتر خواهد بود و چه بسا، غربی‌ها برخی از اهداف را در دمشق و نهادهای اصلی سوریه، از جمله کاخ ریاست جمهوری هدف قرار دهند.
هشدارهای روسیه نسبت به هرگونه حمله نظامی جدید و لحن تند وزارت دفاع این کشور، نشان می‌دهد که روسیه این بار دست بسته باقی نمی‌ماند و از عملیات ارتش سوریه به شدت حمایت می‌کند. چین نیز همین موضع را دارد و می‌خواهد از شر تروریست‌های «اویغوری» که حدود 5000 تن از آنها در ادلب هستند، خلاص شود.
نبرد ادلب نقطه عطف مهمی در جنگ سوریه خواهد بود و شاید به ترسیم مجدد نقشه راه خاورمیانه از نظر سیاسی و نظامی بینجامد. روسیه به راحتی دستاوردهایش درباره پرونده سوریه را قربانی نمی‌کند. ما اکنون در مقابل جنگ «پشیمان‌کننده» بین روسیه و ائتلاف آمریکایی هستیم.
همچنین، خبرگزاری ایسنا طی گزارشی از سوریه، اعلام کرد که دولت دمشق مصمم است هرچه زودتر ادلب را آزاد کند. این خبرگزاری به اظهارات اخیر سپهبد «علی عبدالله ایوب» وزیر دفاع سوریه، اشاره کرد و گزارش داد؛ استان ادلب آزاد خواهد شد، چه با زور و چه با آشتی و مذاکره.