kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۴۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
در پی جنایات ارتش میانمار

یونیسف: نسل کودکان روهینگیایی در حال انقراض است

«صندوق کودکان ملل متحد» درباره خطر انقراض نسل کودکان روهینگیا در کمپ‌های آوارگان بنگلادش و میانمار هشدار داد.

هفته گذشته آژانس توسعه بین‌المللی در گزارشی گوشه جدیدی از ابعاد جنایات هولناک رژیم میانمار علیه مسلمانان مظلوم این کشور را منتشر کرده و نوشته در  یک سال گذشته دولت میانمار 24 هزار نفر را کشته و به 17 هزار زن و دختر مسلمان نیز تجاوز شده است. طبق این گزارش 40 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا که از میانمار به بنگلادش پناهنده شده‌اند از زخم ناشی از شلیک گلوله رنج می‌برند. همچنین  بیش از 34 هزار نفر به آتش انداخته شده و بیش از 114 هزار نفر مجروح شده اند. در تهاجم ارتش میانمار 115 هزار منزل مسکونی به آتش کشیده شده و 113 هزار منزل نیز ویران شده است. این سازمان در گزارش خود همچنین اعلام کرده در این جنایت ۷۳۰کودک زیر پنج سال نیز توسط نیروهای دولتی کشته شده‌اند.
«صندوق کودکان ملل متحد» (یونیسف) نیز در گزارشی  درباره خطر «انقراض نسل کودکان روهینگیایی» هشدار داده است. به نوشته سایت شبکه «سی.جی.تی.ان»، یونیسف (پنج‌شنبه) هشدار داد بیش از نیم میلیون آواره روهینگیایی در کمپ‌های بنگلادش به سر می‌برند که با خطر بیماری و طوفان مواجه و کودکان در معرض آسیب هستند. «سایمون اینگرام» سخنگوی یونیسف هم گفته: «ما درباره خطر تلفات یا احتمال تلفات نسل کودکان روهینگیایی حرف می‌زنیم». وی افزود: «کودکان روهینگیایی هیچ امکان تحصیلی ندارند.»
به گفته سخنگوی یونیسف، این مسئله تنها درباره کودکانی که در کمپ‌های بنگلادش به سر می‌برند، نبوده بلکه شامل کودکان آواره در استان«راخین» در خاک میانمار نیز می‌شود...  بر اساس تخمین‌های سازمان ملل بین ۵۳۰ تا ۶۰۰ هزار روهینگیایی در راخین هستند که از این تعداد ۳۶۰ هزار نفر کودک هستند و این کودکان هم مانند آوارگان، امکان تحصیل ندارند.
ماه اوت (مرداد) سال گذشته بعد از حمله، تجاوز، قتل و به آتش کشیده شدن خانه‌های ساکنان استان راخین در شمال غرب میانمار بیش از ۷۰۰ هزار نفر از اقلیت مسلمان این منطقه با پای پیاده یا قایق به سوی بنگلاش گریختند اما تاکنون امکان بازگشت برای آنان فراهم نشده است.