kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۴۲۸
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱

بحران مالی‌گریبان سعودی‌ها را هم گرفت عربستان به دنبال 11 میلیارد دلار وام

دولت عربستان می‌گوید در نظر دارد با هدف مقابله با پاره‌ای از مشکلات اقتصادی از بانک‌های بین‌المللی وام 11 میلیارد دلاری بگیرد!

 
  سرویس خارجی-

اقدامات «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در سه سال گذشته، عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان را با مشکل مالی مواجه کرده است. اصلاحات شتابزده و نمایشی داخلی، حمایت از تروریست‌ها و راه‌اندازی جنگ یمن باعث خالی شدن خزانه سعودی‌ها شده است. در همین ارتباط، «فایننشال تایمز» طی گزارشی اعلام کرده صندوق سرمایه‌گذاری مستقل عربستان در صدد انتخاب بانک‌های بین‌المللی برای استقراض 11 میلیارد دلار وام بانکی است تا بدین ترتیب حفره ایجاد شده از لیست به تعویق افتاده عرضه سهام اولیه شرکت نفت آرامکو جبران شود و هزینه‌های مالی اصلاحات اقتصادی جاه‌طلبانه محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور نیز تامین گردد. این وام اولین وام برای صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان خواهد بود.
طبق این گزارش، برخی از مهم‌ترین افراد در بانک‌های بین‌المللی از جمله «جیمی دیمون» از جی پی مورگان، «فرانک پتپتگاس» از مورگان استانلی و «دینا پاول» (مقام سابق کاخ سفید) از گلدمن ساکس، برای این توافق تلاش می‌کنند. مبلغ این وام زیاد است و احتمالا باید به صورت سندیکایی (به وامی معمولا با مبالغ بالا اطلاق می‌شود که با تامین وجه و همکاری چندین بانک به یک مشتری اعطا می‌شود) به عربستان داده شود. به گفته منابع آگاه احتمال دارد 16 بانک در این وام سندیکایی مشارکت کنند. در ادامه گزارش «فایننشال تایمز» می‌خوانیم: «عربستان در نظر دارد مشکلات مالی ناشی از برنامه‎های جاه‎طلبانه ولیعهد این کشور، به انضمام تعویق عرضه سهام اولیه‎ شرکت آرامکو در بازار بورس را با استقراض هنگفت از بانک‎های بین‎المللی جبران کند.»