kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۳۴۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶

تشکیل فراکسیونی از گروه‌های شیعه در پارلمان عراق یک قدم تا معرفی نخست‌وزیر جدید

در پی تأیید نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق توسط دادگاه فدرال این کشور، شماری از ائتلاف‌های اصلی شیعی بر سر تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان موافقت کردند و بدین ترتیب، زمینه برای معرفی نخست‌وزیر جدید، فراهم شد.

با چراغ سبز دادگاه فدرال عراق و تایید نتایج انتخابات پارلمانی، ائتلاف‌های «سائرون» تحت رهبری «مقتداصدر» «النصر» به رهبری «حیدر عبادی»، «الحکمه» به ریاست «سیدعمار‌ حکیم» و «الوطینه» تحت رهبری «ایاد علاوی» بر سر تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان، موافقت کردند.
به گزارش ایسنا، این چهار ائتلاف با صدور بیانیه مشترکی، ضمن اعلام توافق میان خود بر سر تشکیل فراکسیون اکثریت، از دیگر ائتلاف‌ها و گروه‌ها نیز خواستند که به این ائتلاف «فرافرقه‌ای و طایفه‌ای» بپیوندند. ائتلاف‌کنندگان همچنین، ضمن رد هرگونه سهمیه‌بندی دستیابی به پست‌های حکومتی افزودند: ائتلاف (جدید) قصد دارد، برای ساخت کشوری مبتنی بر رعایت حقوق شهروندی، عدالت، برابری و تامین زندگی عزتمندانه برای تمامی ملت عراق، کمر همت ببندد و می‌خواهد دولتی تشکیل دهد که این دولت در زمینه ارائه خدمات و بازسازی و بازگرداندن آوارگان، مبارزه با فساد و مجازات مفسدان جدی باشد.
در این راستا، «عبدالله الزیدی»، عضو جریان الحکمه گفته، رهبران فراکسیون‌های سیاسی در هتل «بابل» بغداد بر سر برنامه دولتی و پاسخ به مطالبات تظاهرکنندگان توافق کردند.طی ماه‌های جاری، مردم شهرهای جنوب عراق در اعتراض به فساد و کندی دولت در ارائه خدمات، دست به تظاهرات زده‌اند و این اعتراضات همچنان ادامه دارد.وی تاکید کرد: این نشست موفق‌ترین و شفاف‌ترین نشست و یک آغاز واقعی برای ساخت مرحله‌ای جدید بوده است.
ائتلاف‌های «الفتح» تحت رهبری «هادی عامری» و «دولت قانون» به رهبری «نوری مالکی» در مذاکرات حضور نداشته‌اند و به ائتلاف بزرگ نپیوستند.
درخواست نخست‌وزیر عراق از رئیس‌جمهور
خبر دیگر اینکه «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، از «فواد معصوم» رئیس‌جمهور این کشور خواست، فورا از پارلمان جدید بخواهد در اسرع وقت و بر اساس قانون اساسی، تشکیل جلسه داده و مقدمات انتخاب رئیس پارلمان، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر جدید را فراهم کند.
عبادی از مردم عراق هم به خاطر مشارکت در انتخابات و از دادگاه فدرال نیز بابت سرعت عمل به خرج دادن در تایید نتایج انتخابات، تشکر کرد.
همچنین نخست‌وزیر عراق گفت: «به اعضای دوره جدید پارلمان پیروزی‌‌شان در جلب اعتماد مردم را تبریک می‌گویم و از آنها می‌خواهم به مسئولیت‌های خود در برابر خدا و مردم عمل کنند و در مسئولیت‌های مرحله آتی، مرحله سازندگی، بازسازی، خدمات، بهبود وضعیت معیشتی، مبارزه با فساد و اصلاح ساختار و نهادهای دولت، شایسته مردم اعتمادی باشند.
سایر رویدادها
* سخنگوی «گردان‌های حزب‌الله عراق» اعلام کرد، احزابی که خواستار ماندن آمریکا در عراق بوده‌اند، حضورشان در پارلمان کمرنگ‌تر شده است.
* شماری از عراقی‌های ساکن بصره در اعتراض به بازگشایی کنسولگری عربستان در این شهر، تظاهرات کردند و از دولت خواستند این کنسولگری را ببندد.
* «فولاد معصوم» رئیس‌جمهور عراق، گفته، ما در ردیف آن دسته از شخصیت‌ها نیستیم که در مسئله تحریم‌ها (ی ایران)، دنباله‌رو «دونالد ترامپ» باشیم.