kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۱۷۳
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷
ژنرال بازنشسته ارتش لبنان تشریح کرد

3 دلیل قوی‌تر بودن حزب‌الله لبنان از ارتش اسرائیل

چند روز پس از اینکه «سیدحسن نصرالله» گفت این جنبش قوی‌ترین ارتش منطقه را ندارد اما از ارتش اسرائیل قوی‌تر است، پایگاه خبری لبنان طی گفت‌و‌گو با یک ژنرال بازنشسته ارتش لبنان، مصادیق برتری نظامی حزب‌الله بر ارتش رژیم صهیونیستی را تشریح کرد.

پایگاه خبری «العهد» لبنان در یادداشتی به قلم «شارل ابی نادر»، سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان با عنوان «چرا مقاومت قوی‌تر از اسرائیل است؟» به تشریح دلایلی پرداخت که اعتبار و درستی سخنان جدید دبیرکل حزب‌الله مبنی بر قوی‌تر بودن مقاومت از ارتش اسرائیل را ثابت می‌کند. در این یادداشت آمده: «آخرین سخنرانی دبیرکل حزب‌الله در دوازدهمین سالگرد پیروزی لبنان بر اسرائیل در ژوئیه 2006، مثل بیشتر سخنرانی‌های مناسبتی یا دوره‌ای وی جامع و دربرگیرنده دغدغه‌های افکار عمومی داخل، منطقه‌ و جهان بود.» به گفته نویسنده، «وجه تمایز سخنرانی تازه سیدحسن نصرالله پاسخ وی به یکی از افسران دشمن بود که حزب‌الله را دومین قدرت بزرگ منطقه پس از «ارتش اسرائیل» برشمرد، و دبیرکل حزب‌الله برای اولین بار با طرح معادله مقایسه قدرت حزب‌الله با قدرت دشمن اسرائیلی تاکید کرد که حزب‌الله امروز قوی‌تر از دشمن اسرائیلی است، و این را به طوری ساده و واضح بیان کرد.»
به گزارش فارس، در این گزارش سه دلیل برای برتری نظامی حزب‌الله بر ارتش رژیم صهیونیستی آمده است. دلیل اول این است که وقتی در سال 2000 حزب‌الله مناطق ‌اشغالی در جنوب و همچنین در منطقه البقاع الغربی را از چنگ دشمن اسرائیلی درآورد، ثابت کرد که قوی‌تر از اسرائیل است. العهد دومین مصداق برتری قدرت حزب‌الله را در پیروزی این حزب بر دشمن صهیونیستی در جنگ تابستان سال 2006 عنوان کرد و افزود، حزب‌الله اول اینکه نگذاشت هدف دشمن در سرکوب توانمندی، ظرفیت‌ها و قدرت نفوذ آن محقق شود و دوم اینکه خسارات سنگینی به نیروهای دشمن در میدان نبرد یا در جبهه داخلی اسرائیل وارد کرد، آن هم به رغم توانمندی بزرگی که رژیم ‌اشغالگر در اختیار داشته و آن را به عرصه نبرد آورده بود.
به عقیده نویسنده سومین دستاورد حزب‌الله در جنگ 33 روزه، سیلی روانی سنگینی بود که بر صورت دشمن به لحاظ نظامی، سیاسی و دیپلماتیک وارد کرد و برای او عقده شکست و ذلالتی درست کرد که هنوز هم به رغم تغییرهای وسیعی که در عقیده و راهبرد خود ایجاد کرده نتوانسته از آن خلاصی یابد و این‌گونه حزب‌الله ثابت کرد که از دشمن قوی‌تر است.
العهد در پایان تاکید کرد، امروز حزب‌الله قدرت نظامی و دیپلماتیک خود را در منطقه هم به نمایش گذاشته است، در سوریه اراده حزب‌الله پیروز شده و اراده دشمن به زانو درآمد تا ثابت کند که محور مقاومت در یمن در عراق و در نزاع منطقه‌ای علیه ایران و حزب‌الله قوی‌تر است.