kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۰۱۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰

ارتش امارات: برای مقابله با انصارالله، عناصر القاعده را به خدمت گرفتیم

فرماندهان ارشد ارتش امارات اعلام کردند، این کشور اعضای گروه تروریستی القاعده را برای جنگ در یمن جذب کرده است.



روزنامه ایندیپندنت در گزارشی از همپیمانی القاعده و امارات برای مقابله با انصارالله در یمن خبر داد. طبق این گزارش، ارتش امارات متحده عربی اعلام کرد در بخشی از راهبرد مقابله با جنبش انصارالله، اعضای سابق القاعده را به عضویت نیرو‌های محلی در یمن درآورده است. به نوشته این روزنامه انگلیسی، فرماندهان ارشد ارتش امارات گفته‌اند اعضای القاعده را پس از بررسی‌های دقیق در واحد‌های یمنی جذب کرده‌اند.
امارات آموزش نیرو‌های قبایلی یمن را در سال ۲۰۱۵ آغاز کرد؛ زمانی که همراه با عربستان برای مقابله با جنبش انصارالله و بازگرداندن دولت برکنار شده و فراری یمن در جنگ این کشور مداخله کرد. نتایج تحقیقات جدید آسوشیتدپرس نیز نشان می‌دهد ائتلاف سعودی توافق محرمانه‌ای با اعضای القاعده داشته و به برخی از آنها اجازه داده است بگریزند و به برخی دیگر هم سلاح، پول و تجهیزات داده است تا در کنار نیرو‌های یمنی طرفدار منصور هادی بجنگند.
البته اماراتی‌ها این گزارش آسوشیتدپرس را رد کرده و آن را غیرواقعی خوانده و هرگونه توافقی را با القاعده و اجازه فرار به اعضای این گروه همراه با پول را تکذیب کرده‌اند. آنها به روزنامه ایندیپندنت گفتند آنها اعضای دون‌پایه‌ای را که القاعده آنها را فریفته بود، جذب و استخدام کرده‌اند، این کار شیوه‌ای موثر برای کاهش تعداد نیرو‌های القاعده بوده است. استدلال آنها این بود که آنها سربازان و نه تروریست‌ها را آموزش داده‌اند. فرماندهان ارتش امارات عربی متحده تعداد دقیق اعضای القاعده جذب شده را اعلام نکردند. در گزارش سازمان ملل که اخیر منتشر شد آمده است، حدود 7 هزار نیروی القاعده در یمن حضور دارند.
از سوی دیگر، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد، نیروهای اماراتی و نیروهای عملیاتی دیگر در اتفاقاتی چون شکنجه شدن‌ها و مفقود شدن برخی افراد در مناطقی از یمن که تحت تسلط آنها قرار دارد، مسئول هستند.
سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که ائتلاف متجاوز سعودی منازل، مدارس، بیمارستان‌ها، بازارها و مساجد یمن را هدف قرار داده است که این حملات جزو جنایات جنگی محسوب می‌شود. عفو بین‌الملل همچنین اعلام کرد که ائتلاف سعودی مانع ورود کالاهای اساسی و نجات دهنده یمنی‌ها شده و از ورود و خروج هزاران غیرنظامی که نیاز به درمان دارند، جلوگیری کرده است.