kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۰۱۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰

روسیه و ترکیه: ترامپ بلوف نزند تحریم‌های آمریکا به کسی آسیب نمی‌رساند

دولت‌های روسیه و ترکیه در واکنش به تهدیدها و تحریم‌های جدید آمریکا، اعلام کردند که این اقدامات «دونالد ترامپ» به کسی آسیب نمی‌زند.



وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای، تحریم‌های آمریکایی را بی‌اثر دانست و اعلام کرد، محدودیت‌های جدید وضع شده به دست آمریکا، پنجاه و پنجمین «موج تحریم‌ها» از سوی واشنگتن علیه روسیه است. وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود این را هم گفت که اعمال مکرر این تحریم‌ها به هیچ عنوان به آنها مشروعیت نمی‌بخشد.وزارت خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه چندین شرکت چینی و روسی را به اتهام داشتن ارتباط با پیونگ‌یانگ، تحت تحریم‌های جدید خود قرار داده بود. خبرها همچنین حاکی است، روابط پر تنش آنکارا و واشنگتن هم که هفته گذشته تحت تاثیر جنگ اقتصادی بوده همچنان پر تلاطم است‌. وزیر خارجه ترکیه تنها چند روز پس از تلافی افزایش تعرفه‌های صادرات از سوی آمریکا اعلام کرد «آمریکا دوست و دشمنش را نمی‌شناسد.» مولود چاووش اوغلو طی سخنانی در پایان دهمین کنفرانس سفیران این کشور که از ابتدای هفته در آنکارا جریان داشت گفت، که این تحریم‌ها، تاثیری بر ترکیه ندارد. وی گفت، واشنگتن باید رویکرد خود را تغییر دهد. چاووش اوغلو با‌اشاره تلویحی به ماجرای زندانی شدن یک کشیش آمریکایی در ترکیه گفت: ترکیه در قبال آمریکا مرتکب‌اشتباهی نشده است و اگر فردی با اتهامات جدی روبه رو شد ،هر کسی که باشد، باید در دادگاه حساب پس دهد.
هفته گذشته آمریکا تعرفه فولاد و آلومینیوم وارداتی ترکیه را به شدت افزایش داد‌، این اقدام واشنگتن در پاسخ به عدم تحویل یک کشیش آمریکایی از زندان ترکیه به آمریکا بود. ترکیه تاکید دارد که این کشیش یک جاسوس بوده و باید مدت زمان زندان تعیین شده در دادگاه را سپری کند.آنکارا هم البته بیکار ننشته و با افزایش تعرفه‌های برخی از کالاها سعی داشته به نحوی این تحریم‌ها را پاسخ دهد. در تلاطم روابط پرالتهاب آنکارا– واشنگتن، ترامپ باز هم با یک توییت در حساب کاربری شخصی‌اش ظاهر شد. وی در این توییت نوشته که برای آزادی این شهروند آمریکایی چیزی به آنکارا پرداخت نخواهد کرد و در عوض روابط خود با ترکیه را کاهش خواهد داد.
در پس‌لرزه‌های شوک اقتصادی بزرگ و ضربه قوی به ارز ترکیه اتحاد ملت این کشور برای عبور از بحران مثال زدنی است.ترک‌ها برای بهبود وضعیت ارزی کشورشان با وجود آنکه «لیر» کم ارزش شده و شاید باز هم از اعتبار آن کم شود، بنا به فروختن ارز‌های خارجی و خریدن ارز داخلی خود کرده‌اند تا به اندازه خود در بهبود وضعیت اقتصادی نقش ایفا کنند.
رفتار بی‌مهابای آمریکا با متحدان قدیمی خود و اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه آن هم تنها به خاطر یک شهروند مجرم‌، نشان می‌دهد سیاست خارجی آمریکا تا چه اندازه از عمق استراتژیک به دور است و یا به عبارتی بهتر آمریکا به دنبال دوست نیست بلکه تنها به فرمانبردارانی «بله قربان گو» در منطقه احتیاج دارد.
 رای‌الیوم هم در گزارشی تحریم‌های متعدد آمریکا علیه کشورهای بزرگ و کوچک را سرآغاز فروپاشی سلطه دلار دانست و نوشت: «با آغاز هشتمین ماه سال ۲۰۱۸، به طور کلی میزان تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر کشور‌های ترکیه، ایران و... و همچنین جنگ تجاری آمریکا با چین، اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک و دیگر کشور‌ها افزایش یافته است. بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران بر این باورند که آمریکا بیش از دشمنان و رقبایش متضرر خواهد شد و شیوه‌های تهاجمی این کشور ممکن است به تضعیف تدریجی ارزش دلار آمریکا منجر شود و بدین ترتیب سلطه جهانی دلار از بین خواهد رفت.»