kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۹۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲

اردوغان هم به جنگ ترامپ رفت تعرفه‌های سنگین ترکیه بر کالاهای آمریکایی

پس از گذشت حدود یک هفته از ابلاغ دستور ترامپ برای افزایش تعرفه واردات کالا از ترکیه، آنکارا نیز با تعیین تعرفه‌های سنگین بر کالاهای آمریکایی، درست مثل روسیه و چین، وارد جنگ اقتصادی با این کشور شد.

 
  سرویس خارجی-

اختلاف واشنگتن با ترکیه از حدود دو سال پیش خود را نمایان کرد. بازداشت یک کشیش جاسوس آمریکایی اما بهانه‌ای شده تا این اختلافات بیش از گذشته خود را نمایان کند. آنکارا ماه‌هاست که یک کشیش آمریکایی به نام «برونسون» را به اتهام جاسوسی و تحرکات تروریستی در خاک این کشور زندانی کرده و حاضر نیست به مقامات آمریکایی تحویل دهد. دادگاه ترکیه پس از آنکه وی را به صورت موقت دو سال در زندان حبس کرده بود، ماه گذشته میلادی وی را به 35 ماه زندان محکوم کرد. پس از اعلام رای دادگاه و مسجل شدن نظر ترکیه بر عدم تحویل این جاسوس، اختلاف آنکارا و واشنگتن رنگ و بوی تنش به خود گرفت و مقامات آمریکایی علنا اعلام کردند که حبس یک شهروند آمریکایی در ترکیه برای آنها بسیار نا‌امیدکننده است و از اردوغان خواستند که وی را به سرعت به آمریکا تحویل دهند.
این درخواست آمریکایی‌ها مجددا با بی‌اعتنایی ترک‌ها همراه شد. دست رد اردوغان بر سینه آمریکایی به مذاق آنها خوش نیامد تا ترامپ در حرکتی تلافی‌جویانه که بسیاری آن را آغاز یک جنگ اقتصادی می‌دانند تعرفه‌های واردات دو کالای اساسی یعنی فولاد و آلومینیوم از ترکیه را صددرصد افزایش داد. این اقدام ترامپ در کنار برخی عوامل دیگر باعث شد ارزش لیر ترکیه با یک شوک مواجه شود تا جایی که اردوغان در یک سخنرانی در هفته‌ای که گذشت از تمام مردم خواست تا یورو و دلار‌هایی را که در خانه‌های خود جمع کردند به لیر تبدیل کنند تا شاید بتوانند از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کنند. وی حتی در یک سخنرانی دیگر گفت در برخورد با تحریم‌ها، ایران را الگوی خود قرار داده است.
روز گذشته پس از کش و قوس‌های فراوان و حدس و گمان‌های زیاد درباره نحوه واکنش آنکارا، ترکیه بالاخره سیاست‌های تعرفه‌ای جدید خود بر کالاهای آمریکایی را اعلام کرد. با دستور رجب طیب اردوغان، تعرفه تنباکوی وارداتی ۶۰ درصد، الکل تا ۱۴۰ درصد، خودرو تا ۱۲۰ درصد، محصولات آرایشی تا ۶۰ درصد، برنج تا ۵۰ درصد و میوه تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.
اتفاقات اخیر بار دیگر ثابت کرد که برای آمریکا «دوست استراتژیک» معنایی ندارد و به قول اردوغان آمریکا به همین راحتی استراتژیک‌ترین متحد عضو ناتوی خود را نادیده می‌گیرد.عبدالباری عطوان تحلیلگر ارشد جهان عرب هم گفت، جنگ اقتصادی آمریکا جای هیچ تردیدی را باقی نگذاشت که آمریکا در منطقه غرب آسیا به دنبال «نوکر» است و تاب هیچ‌گونه مغایرت سیاسی را ندارد.