kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
با هدف کمک به دولت و مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا

مردم ترکیه برای فروش دلار صف کشیدند

با درخواست اردوغان از مردم برای فروش ارز و طلا که با هدف مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا و توقف روند نزول ارزش پول ملی این کشور صورت گرفت، صف‌های فروش دلار و طلا در آنکارا تشکیل شد.

با آغاز جنگ اقتصادی آمریکا علیه ترکیه و کاهش ارزش پول ملی این کشور، «رجب طیب اردوغان» از مردم کشورش خواست دلارها و یوروهایی که در اختیار دارند را به منظور حمایت از پول ملی ترکیه بفروشند. ارزش لیر ترکیه طی چند ماه گذشته تا 40درصد سقوط کرده است. در همین ارتباط شبکه سی ان ان ترک گزارش داد برخی از شهروندان ترکیه در پی دعوت چندباره رجب طیب اردوغان، با حضور در صرافی‌ها و طلافروشی‌ها، دلارها و طلاهای خود را به لیر تبدیل کردند تا به افزایش قدرت پول ملی کشورشان در برابر دلار کمک کنند.
تحریم محصولات آمریکایی
از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در سخنانی در مراسم هفدهمین سالگرد تأسیس حزب عدالت و توسعه در آنکارا اعلام کرد اقدامات ضروری در زمینه اقتصاد کشور اتخاذ شده است و آنکارا محصولات الکترونیکی آمریکا را تحریم می‌کند.
او در این سخنرانی گفت: «روابطمان با دیگر کشور‌ها بر اساس منافع متقابل استوار است و نمی‌توان به مردم ترکیه و حقوقشان تعدی کرد. تحولات لیر ترکیه هیچ ارتباطی با منطق اقتصادی ندارد. ملت ترکیه پیش از این با تلاش برای کودتا مقابله کرد و این بار نیز با این تلاش مقابله خواهد کرد. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا سال ۲۰۲۳، درآمد هر شهروند ترکیه‌ای به دو برابر درآمد کنونی‌اش برسد.»
اردوغان خاطر نشان کرد: «آمریکا علیه کشور‌های زیادی جنگ اقتصادی به راه انداخته است. ترکیه 16 سال است که از ثبات کامل بهره‌مند است. از دوستانی که در کنارمان ایستادند و از ما حمایت کردند، تشکر می‌کنم. ما نیز همچنان به حمایت خود از ملت‌های مظلوم ادامه خواهیم داد...پس از آنکه آمریکایی‌ها نتوانستند ما را مجبور به اجرای خواسته‌هایشان کنند، بی‌درنگ از سلاح اقتصادی علیه ما استفاده کردند. تجهیزات و محصولات الکترونیکی آمریکا را تحریم خواهیم کرد و در صدد آن هستیم که محصولات باکیفیت‌تری از آنچه که با ارز‌های خارجی وارد می‌کنیم، تولید و آنها را به دیگر کشور‌ها نیز صادر کنیم.»