kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۸۷۲
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
پس از بازگشت آرامش نسبی اتفاق افتاد

درخواست وزارت خارجه سوریه برای بازگشت همه آوارگان سوری به خانه

دولت دمشق از آوارگان سوری حاضر در کشورهای جهان خواست به سوریه برگردند و زندگی معمولی خود را از سر بگیرند.

«حسین مخلوف» وزیر محیط زیست سوریه اعلام کرد: بازگشت آوارگان سوری به کشور، اولویت دولت سوریه است و تمامی درها به روی همه آنها برای بازگشتی ایمن،‌ گشوده است.
«مخلوف» که در جمع خبرنگاران در دمشق سخن می‌گفت افزود دمشق در راستای تسهیل بازگشت هر چه زودتر آوارگان و زمینه‌سازی برای اسکان آنها و ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود شرایط معیشتی این آوارگان بازگشته به وطن، تلاش می‌کند.
به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت دولت سوریه در ادامه، به تلاش‌های دمشق در این زمینه اشاره کرد و گفت: دولت سوریه توانست بیش از سه میلیون آواره را پس از آزادی مناطقشان در استان حلب، حومه رقه، دیرالزور، حومه دمشق، حمص و لاذقیه به خانه‌هایشان بازگرداند.
وزیر محیط زیست سوریه تاکید کرد: امکان بازگشت تمامی آوارگان سوری حاضر در خارج کشور، به سوریه وجود دارد. آنها همانند سوری‌های داخل کشور هستند و همگی تحت حکم قانون بوده و احترام آنها حفظ می‌شود.
«فیصل مقداد» معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز تأکید کرد: سوری‌هایی که در طول بحران، کشور را ترک کردند، دلیل این اقدامشان تروریسم بود. اقدامات اقتصادی یک‌جانبه اعمال شده بر سوریه تاثیر منفی بر زندگی مردم گذاشت و اکنون ارسال کمک‌ها به سوریه باید بدون پیش‌شرط صورت گیرد.
مقداد در ادامه سوری‌های خارج از این کشور را به بازگشت به کشورشان فراخواند و تأکید کرد: دمشق از تمامی راه‌های ممکن و با همکاری سازمان‌ملل برای تسهیل بازگشت آنها تلاش خواهد کرد. ما اصرار داریم که بازگشت آنها داوطلبانه بوده و کرامت و احترام همگی آنها حفظ خواهد شد.
معاون وزیر خارجه سوریه گفت: اینکه کشورهای اروپایی کمک‌های خود به بازسازی سوریه را مشروط به روند سیاسی می‌کنند، موجب کارشکنی در روند بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان می‌شود.
این اظهارات مقداد همزمان با تلاش‌های روسیه برای همکاری با برخی کشورها در زمینه بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان بیان شد. مسکو از افتتاح 10 مرکز جدید برای استقبال از پناهجویان سوری به این کشور خبر داد.
همزمان دمشق نیز اعلام کرد، یک هیئت هماهنگی برای بازگشت پناهجویان تشکیل شده و ماموریت این هیئت، افزایش رایزنی‌ها با کشورهای دوست سوریه جهت ارائه تسهیلات کامل به این پناهجویان
است.
مسکو به برخی از کشورها پیشنهاد همکاری در زمینه بازسازی سوریه را داده است، اما برخی از این کشورها، مشارکت خود در بازسازی سوریه را به روند انتقال سیاسی در این کشور مشروط کردند.
دمشق نیز مخالف مشارکت کشورهایی در بازسازی‌هاست که خود در حمله به سوریه نقش داشتند.
دولت سوریه تاکید دارد، اولویت دمشق کشورهای هم‌پیمان مانند روسیه و ایران است که در نبرد این کشور علیه تروریسم، به سوریه کمک کرده‌اند.
کمیته اقتصادی و اجتماعی غرب آسیا وابسته به سازمان ملل چهارشنبه گذشته میزان خسارت وارده به اقتصاد سوریه در طول هفت سال اخیر را حدود 400 میلیارد دلار برآورد کرده است.
سایر رویدادها
* دیده‌بان حقوق بشر سوریه(وابسته به معارضان دمشق) اعلام کرده، ائتلاف آمریکایی ضد داعش درصدد ایجاد سه فرودگاه و یک پایگاه نظامی در خاک سوریه است.
* وزارت دفاع روسیه از سرنگونی پنج پهپاد تروریست‌ها در مجاورت پایگاه «حمیم» خبر داد.
* شمار زیادی از عناصر داعش با هماهنگی گروه تروریستی «جبهه النصره»، وارد استان «ادلب» شدند.