kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۷۴۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶

آنکارا: ترامپ شخصا به اقتصاد ترکیه حمله کرده است

وزیر دارایی ترکیه، رئیس‌جمهور آمریکا را«مقصر اصلی نوسانات ارزی» اخیر در کشورش معرفی کرد و گفت ترامپ شخصا جنگ ارزی با ترکیه را هدایت می‌کند.



بحران در روابط ترکیه و آمریکا همچنان ادامه دارد و آنکارا مقصر اصلی مشکلات ارزی خود را ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا می‌داند. «برات البیراک»، وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه اعلام کرده شخص «دونالد ترامپ»، به ارز ملی ترکیه حمله کرده است. به نوشته روزنامه «دیلی صباح»، «البیراک» این را هم گفته که، ترکیه برنامه‌ای را برای مقابله با ناپایداری «لیر» در برابر دلار تدوین کرده است:«در صورتی که نیاز باشد، ما یک قانون مالی ضروری را اجرا خواهیم کرد. این، آشکارا حمله به اقتصاد ترکیه است.»
از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که چند روزی است حملات لفظی شدیدی را علیه آمریکا آغاز کرده، این بار از غیرقابل اعتماد بودن این کشور سخن راند و گفت:« ما با کسانی که همکاری و اتحاد استراتژیک با یک کشور ۸۱ میلیونی را با روابط سازمان‌های تروریستی جایگزین می‌کنند، خداحافظی می‌کنیم...آیا ما شریک استراتژیک شما نبودیم؟ اکنون چه اتفاقی افتاده است؟چرا این همکاری را خراب می‌کنید؟... ما براساس قوانین بین‌المللی عمل خواهیم کرد. هیچ کس، هیچ دولتی و هیچ آژانسی نمی‌تواند ترکیه و مردمش را تهدید کند.» وی در ادامه اظهاراتش اعلام کرد «ترکیه به سمت بازارهای جدید، شرکا و ابزار مالی جایگزین خواهد رفت، اگر شما بخواهید از طریق دلار ما را تحت فشار قرار دهید ما به راه‌های دیگر روی خواهیم آورد.»
گفتنی است آمریکا روز جمعه تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را هم دو برابر کرد. این اقدام به کاهش ارزش لیر شتاب بخشید. روابط ترکیه با آمریکا طی سال‌های اخیر به خاطر مسائلی مانند حمایت نظامی واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد سوری، عدم استرداد «فتح‌الله گولن» که از سوی آنکارا به طراحی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ متهم شده و همچنین بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه، متشنج شده است. کاخ سفید چهارشنبه ۱۰ مرداد اعلام کرد «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی تحریم شدند تا بدین ترتیب روابط دو کشور بیش از پیش متشنج شود.