kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۷۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲

درگیری خونین ارتش افغانستان با طالبان در غزنی / 350 نفر از دو طرف کشته شدند

نبرد خونین میان نیروهای ارتش افغانستان و طالبان بر سر تسلط بر شهر تاریخی «غزنی»، وارد پنجمین روز خود شده و این درگیری تاکنون، بیش از 350 کشته برجای گذاشته است.



دیروز این شهر تا آستانه سقوط پیش رفت.
امروز پنجمین روز نبرد خیابانی میان نیروهای دولتی و عناصر تروریستی طالبان در خیابان‌های شهر تاریخی غزنی است و این جنگ و گریز، شرایط عذاب‌آوری را برای ساکنان شهر رقم زده است.
در غزنی نیروهای امنیتی و ارتش ابتدا تصور می‌کردند که یورش طالبان را در صبح جمعه در هم شکسته‌اند ولی بعدا مشخص شد عناصر طالبان در خانه‌های مردم سنگر گرفته‌اند. درحال حاضر خبرهای ضدونقیضی درباره وضعیت طرف‌های درگیر در غزنی می‌رسد؛ دیروز برخی رسانه‌ها سقوط کامل این شهر را گزارش کردند، ولی به نظر می‌رسد که شهر میان گروه‌های درگیر تقسیم شده است و برخی مناطق هم دست به دست می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، طالبان برخی مراکز دولتی را به آتش کشیده و تبادل آتش میان ارتش و طالبان باعث شده که شهر به ویرانه تبدیل شود.
به گفته رانندگان و شاهدان عینی طالبان مسیر کابل به غزنی را در منطقه «سیدآباد» بسته است و به رانندگان اجازه ورود به شهر را نمی‌دهد.
منابع خبری شمار نظامیان دولتی کشته شده در نبرد پنج روزه اخیر را حدود 200 نفر اعلام کرده‌اند. گفته شده از عناصر تروریستی طالبان هم در نبرد غزنی دست کم 150 تن کشته شده‌اند. درمورد تلفات غیرنظامیان غزنی، خبری مخابره نشده است.
هلاکت 12 آمریکایی
«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان اما با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرده که این گروه در حمله راکتی به یک پایگاه نظامی در تپه «نظامی غوندی» ولایت «کنر»، دو نظامی آمریکایی را به هلاکت رسانده است. در این بیانیه همچنین آمده است که عناصر طالبان در چهار منطقه ولایت «وردک» 10 نظامی امریکایی را کشته‌اند. طالبان می‌گوید در این حملات 25 نیروی دولتی نیز جان خود را از دست داده‌اند.
1000 نظامی در اسارت طالبان
اما به نقل از یک مقام سابق وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده طالبان در حال حاضر حدود 1000 نیروی ارتش افغانستان را در اسارت خود دارد.
این مقام که نام وی «محمد عوض» ژنرال بازنشسته اعلام شده افزود، طالبان حاضر است این اسیران را به شرط ترک خدمت و ارائه ضمانت، آزاد کند.
این مقام سابق وزارت دفاع افغانستان همچنین، اطلاع داد که طالبان شماری از این اسیران را در خارج از مرزهای افغانستان نگهداری می‌کند.
طالبان افغانستان هرچند پیشینه سیاهی دارد و تاکنون بارها، غیرنظامیان را کشتار کرده است، ولی خشونتش به پای «داعش» نمی‌رسد.
از ولایت «تخار» در شمال افغانستان نیز خبر رسید، عناصر طالبان با حمله به بندر «آی خانم» در این ولایت، 12 نیروی مرزی ارتش افغانستان را کشته و پنج تن دیگر را زخمی کردند.