kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۶۰۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲

عیار قدرت مقاومت فلسطین از نگاه تحلیلگران نظامی صهیونیست

پاسخ غافلگیر‌کننده موشکی حماس در آخرین درگیری‌اش با صهیونیست‌ها، این رژیم را مجبور به اعتراف کرده است. تحلیلگران نظامی صهیونیست می‌گویند، اجرای عملیات نظامی در چنین سطحی، نشان از یک تحول جدید در عرصه نظامی مقاومت دارد.
سرویس خارجی-

پرتاب بیش از 220 فروند موشک به بیش از 50 ‌شهرک صهیونیستی اطراف غزه تنها طی 48 ساعت منجر به حیرت و غافلگیری مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی شده تا آنجا که تحلیلگران نظامی این رژیم اذعان می‌کنند گروه‌های مقاومت فلسطین نشان دادند که از هماهنگی بسیار بالایی در مدیریت و اجرای عملیات نظامی برخوردارند و این مسئله از یک تحول جدید در عرصه نظامی حکایت دارد.
تنی چند از مقامات صهیونیستی نیز دلیل پذیرش آتش‌بس با حماس را همین نکته به‌علاوه ضعف دولت نتانیاهو دانسته و تاکید کرده‌اند از این پس حماس تعیین‌کننده آغاز و پایان جنگ خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری قدس، «یائیر لاپید» عضو کنست رژیم صهیونیستی اما ضمن مخالفت با هرگونه آتش‌بس با حماس، نتانیاهو را به وارد کردن خسارت به قدرت بازدارندگی اسرائیل متهم و تاکید کرده، دولت نتانیاهو حقیقت را از شهرک‌نشینان به خصوص ساکنان مناطق همجوار غزه مخفی می‌کند، هیچ راه‌حل سحر‌آمیزی در برابر غزه وجود ندارد و از این جهت آتش‌بس را باید از موضع قدرت پذیرفت.
«رون بن یشای» تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت هم تاکید کرده با توجه به شرایط کنونی دستیابی به آتش‌بس بلندمدت 5 ساله با حماس امکان‌پذیر نبوده و این مسئله تنها جنگ روانی این گروه علیه اسرائیل است. رئیس ‌شورای منطقه‌ای «سدوت هانیگیف» نیز معتقد است پذیرش آتش‌بس به معنای آن است که دولت ضعیف شده و هم‌اکنون حماس تعیین‌کننده معادلات نظامی است.
چند روز پیش«آوی ایتام»، ژنرال نیروهای ذخیره رژیم صهیونیستی هم گفته بود حزب‌الله لبنان به ارتشی با تجربه تبدیل شده که تهدیدی استراتژیک برای اسرائیل به‌حساب می‌آید.
اتاق عملیات مشترک
اما کارشناسان نظامی، موفقیت حماس در درگیری‌های اخیر با رژیم صهیونیستی را مرهون تشکیل «اتاق عملیات مشترک» از سوی گروه‌های مقاومت فلسطین می‌دانند که به تازگی در غزه تشکیل شده است. هدف از تشکیل این اتاق عملیات مشترک اصولا ایجاد هماهنگی عملیاتی بین گروه‌های فلسطینی از لحاظ حجم و شدت پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی است تا در نتیجه آن قدرت بازدارندگی مقاومت در برابر دشمن به بهترین وجه حفظ و تقویت شود. اتاق عملیات مشترک از سوی گروه‌های فلسطینی همزمان با آغاز راهپیمایی‌های بازگشت در روز 30 مارس (10 فروردین) تشکیل شد، در این اتاق از هر گروه فلسطینی و شاخه‌های نظامی آنها یک نماینده حضور دارد و مهم‌ترین آنها شامل گردان‌های عزالدین قسام، گروهان‌های قدس، کمیته‌های مقاومت مردمی، جبهه خلق و گردان‌های المجاهدین می‌شود.