kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۶۰۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲

محکومیت گسترده جنایت مشترک آل‌سعود و آمریکا از سوی مردم سراسر یمن

جنایت هولناک سعودی ها در کشتار بی‌رحمانه دانش آموزان یمنی در صعده، اگر چه با واکنش خجالت آور دولت های غربی مواجه شد اما مردم، واکنش مناسبی به این جنایت نشان دادند. یمنی ها در استان های مختلف این کشور با برگزاری راهپیمایی، جنایت سعودی را به شدت محکوم کردند.

جنایت عربستان در کشتار کودکان، مردم یمن را به خیابان ها کشانده است. مردم یمن به منظور محکومیت جنایت اخیر عربستان علیه دانش‌آموزان بی‌گناه شهر «ضحیان»، در استان‌های مختلف تظاهرات کردند. ساکنان استان «اب» به منظور محکومیت این اقدام عربستان در مناطق مختلف این استان تجمع کردند. در این تجمع وکلا، اعضای پارلمان، بزرگان و شخصیت‌های اجتماعی هم حضور داشتند. در استان «ذمار» نیز مردم یک راهپیمایی برگزار کردند و در آن شعار « آمریکا کودکان یمن را می‌کشد» سر دادند. در شهرستان «المراشی» واقع در استان «الجوف» نیز مردم این جنایت را قویا محکوم کردند. در همین راستا، دانش‌آموزان مراکز تابستانی آموزش قرآن نیز در شهرستان «شبام کوکبان» و «ملحان» واقع در استان «المحویت» تظاهرات کردند. دانش آموزان در این تظاهرات که مقامات استانی در آن حضور داشتند، اعلام کردند موشک‌های آمریکایی ائتلاف متجاوز،  آنها را از ادامه تحصیل و انجام فعالیت‌های خود باز نخواهد داشت.
نقش سلاح‌های آمریکایی در جنایت صعده
وزارت دفاع یمن اما اعلام کرده بمبی که ائتلاف سعودی در حمله به بازار شهر ضحیان استان صعده از آن استفاده کرد، ساخت آمریکا و از نوع«ام.ک.82» بود. به گفته این منبع، عربستان از این نوع سلاح آمریکایی در حمله به مراسم عزاداری در صنعا، عروسی در حجه، زندان الزیدیه و دیگر حملات مشابه خود استفاده کرده است. در جنایت اخیر عربستان در استان صعده، 52 نفر شهید شدند که 40 تن از آنها کودک و دانش آموز زیر 15 سال بودند. شمار زخمی ها هم 79 نفر بود که 56 تن از  آنها هم کودک هستند.
تشویق شورای امنیت به جنایت بیشتر!
از سوی دیگر «محمد عبدالسلام»، سخنگوی جنبش انصارالله یمن از عدم تشکیل کمیته حقیقت یاب بی طرف برای تحقیق در زمینه کشتار دانش‌آموزان یمنی در صعده انتقاد کرده است. وی در صفحه خود در توییتر نوشته:«اگر شورای امنیت کمیته حقیقت‌یاب بی‌طرف و جدی برای تحقیق در زمینه کشتار دانش‌آموزان یمنی تشکیل ندهد و به مسئولیت خود برای توقف تجاوز وحشیانه عمل نکند، متجاوزان به ارتکاب جنایات بیشتر تشویق می‌شوند.» عبدالسلام روز جمعه از شورای امنیت خواسته بود تحقیقی شفاف و مستند درباره حمله ائتلاف متجاوز سعودی به اتوبوس حامل کودکان در ضحیان صعده انجام دهد.
پیامدهای بسته شدن فرودگاه صنعا
خبر دیگر اینکه، معاون وزیر حمل و نقل یمن با انتقاد از اقدام ائتلاف سعودی- آمريکايي در بستن فرودگاه بین المللی صنعا گفته: «روزانه 20 تا 30 بیمار یمنی به دلیل بسته ماندن فرودگاه صنعا جان خود را از دست می دهند.» حتی خبر رسیده کارکنان فرودگاه بین المللی صنعا در اعتراض به بسته ماندن دوساله این فرودگاه تظاهرات کردند. «عبدالله العنسی» معاون وزیر حمل و نقل در دولت نجات ملی یمن، حمله هوایی ائتلاف متجاوز سعودی به فرودگاه بین المللی صنعا را محکوم کرده و از جامعه جهانی و شورای امنیت خواست زمینه بازگشایی این فرودگاه را برای نجات جان هزاران بیمار و ادامه تحصیل دانشجویان یمنی در خارج از کشور فراهم کنند. فرودگاه صنعا در دو سال گذشته از سوی ائتلاف سعودی بسته شده است.
گروگانگیری امارات در جنوب یمن
از سوی دیگر خبر رسیده، منابع آگاه سیاسی به پایگاه خبری «عربی 21» گفته اند ابوظبی، خانواده‌های رهبران رده بالای شورای انتقالی جنوب یمن را در امارات به گروگان گرفته است و از آنها به عنوان تضمینی برای حفظ این رهبران در محور سیاست‌های خود استفاده می‌کند. بر اساس این گزارش، این خانواده‌ها در امارات، عملا در حالت بازداشت هستند و از آنها به عنوان برگه فشاری بر رهبران شورای انتقالی جنوب یمن استفاده می‌شود. یکی از این منابع گفته: «برخی از رهبران شورای انتقالی جنوب یمن تلاش دارند تا خانواده‌های خود را از امارات خارج کنند اما ابوظبی اجازه نمی‌‌دهد و بر ابقای آنها در خاک امارات پافشاری می‌کند.» یک منبع دیگر نزدیک به شورای انتقالی هم گفته: «از مهمترین افرادی که خانواده‌های آنها در امارات تحت بازداشت قرار دارند، عبارتند از، «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی، «هانی بن بریک» معاون او، «صالح بن فرید العولقی» از شیوخ برجسته قبیله العوالق در استان «شبوهًْ» در جنوب غرب یمن، سرتیپ «احمد بن بریک» رئیس کمیته عمومی شورای انتقالی، «احمد لمس» دبیرکل شورا، «عبدالری النقیب» یکی از شیوخ مهم قبایل «یافع» که تاثیر و نفوذ زیادی در عدن و اطراف آن دارند.