kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۴۷۸
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴

جنگ اقتصادی آمریکا علیه ترکیه به روایت رویترز

خبرنگار رویترز نوشته ضمن تهیه یک گزارش میدانی در خیابان‌های اسلامبول، مردم ترکیه به خبرنگار این خبرگزاری گفته‌اند دست‌های آمریکا را در بحران ارزی کشورشان می‌‌بینند.

 با کاهش 30 درصدی ارزش لیر، پول ملی ترکیه در برابر دلار، مقامات رسمی این کشور رسما آمریکا را به راه انداختن یک جنگ اقتصادی علیه کشورشان متهم کردند. خبرگزاری رویترز هم نوشته، تحقیقات میدانی‌اش نشان می‌دهد، مردم این کشور نیز مثل رهبرانشان آمریکا را پشت «توطئه ارزی آمریکا» علیه کشورشان می‌دانند.   این موضوع را خبرگزاری رویترز روز جمعه (۱۹ مردادماه)، اندکی بعد از انتشار خبرهایی درباره کاهش بی‌سابقه ارز ملی ترکیه در برابر دلار آمریکا گزارش کرده است. رویترز نوشته بعد از کاهش ارزش پول ترکیه در برابر دلار قیمت مواد غذایی، اجاره‌بها و سوخت در این کشور افزایش یافته است و مردم به خبرنگار این خبرگزاری گفته‌اند، آمریکا عامل این وضع است.
کاخ سفید چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد وزارت خزانه‌داری آمریکا وزرای دادگستری و کشور ترکیه را به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت یک کشیش آمریکایی تحریم کرده است. تحریم این دو مقام ترکیه به بهانه بازداشت «اندرو برانسون»، کشیش آمریکایی در ترکیه صورت گرفت. این کشیش در ترکیه به همکاری با عوامل کودتای نافرجام در این کشور متهم شده است. پرونده «برانسون» در کنار مسائلی مانند حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کرد سوری، عدم اقدام واشنگتن برای استرداد «فتح‌الله گولن»، اقدام آنکارا در خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ از روسیه تازه‌ترین موضوع تنش در روابط آمریکا و ترکیه است که طی سال‌های گذشته شدت گرفته است.در همین ارتباط، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز بعد از اقامه نماز جمعه در مسجد جامع «بایبورت» در اظهاراتی با ‌اشاره به افزایش قیمت دلار در ترکیه و کاهش ارزش پول ملی این کشور عنوان کرد: «در جنگ اقتصادی که علیه ترکیه به راه افتاده است، شکست نخواهیم خورد... دلار و امثال آن نمی‌تواند راه ملت ترکیه را سد کند. هیچ نگران نباشید که از این بحران به سلامت خواهیم گذشت. از مردم ترکیه تقاضا می‌کنم هرچه دلار، یورو و طلا دارند به لیر تبدیل کنند. این عمل یک اقدام ملی و مبارزه علیه دشمنان ترکیه است. کسانی که علیه کشورمان جنگ اقتصادی به راه انداخته‌اند مطمئن باشند که با پاسخ دندان‌شکن مردم ترکیه مواجه خواهند شد. با تقویت پولی ملی‌مان جواب آنها را خواهیم داد.» رئیس‌جمهور ترکیه همچنین هشدار داد، «اقدامات یکجانبه آمریکا ما را مجبور می‌کند به دنبال دوستان و متحدان دیگر برویم... ایران، روسیه و چین از ما حمایت می‌کنند.»