kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۳۴۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲
طبق برآوردهای سازمان ملل

آمریکا با فتنه داعش 400 هزار سوری را به کشتن داد 400 میلیارد دلار به این کشور خسارت زد

مداخله آمریکا در سوریه و راه انداختن فتنه «داعش» و دیگر گروه‌های تروریستی در این کشور، طبق برآورد جدید سازمان ملل، 400 هزار کشته، و 400 میلیارد دلار هزینه برجای گذاشته و نیمی از جمعیت سوریه را نیز آواره کرده است.

کمیته اقتصادی و اجتماعی غرب آسیا در سازمان ملل متحد (اسکوا)، که اجلاسی را با حضور 50  کارشناس سوری و بین‌المللی در بیروت برگزار کرده است، در پایان این نشست، گزارشی را درباره میزان تلفات و خسارات جنگ هفت سال  و نیمه سوریه ارائه کرد.طبق برآورد سازمان ملل، جنگ داخلی سوریه جان حدود 400 هزار نفر را گرفته و حدودا 400 میلیارد دلار هزینه برجای گذاشته است. در این جنگ، نیمی از جمعیت سوریه یعنی 11 میلیون نفر، هم آواره شده‌اند.
آمریکا به همراه متحدانش در سال 2011، عملیاتی را در داخل خاک سوریه با هدف براندازی نظام «بشار اسد» کلید زد. در این عملیات که بنابر برخی گزارش‌ها، «لانه زنبور» نام داشت، ده‌ها هزار تروریست تکفیری  از 100 کشور، شرکت داشته‌اند. گروه تکفیری «داعش»، محوری‌ترین گروه تروریستی در جنگ هفت و نیم ساله سوریه بوده است و باقی مانده‌های  این گروه به همراه برخی از جریان‌های تروریستی همچنان با دولت سوریه می‌جنگند. این عناصر تروریستی اما حالا، از مناطق شهری، تنها «ادلب» را در اشغال خود دارند و در برخی مناطق بیابانی هم حضور دارند.در حال حاضر، حدود دو و نیم میلیون تن در ادلب ساکن هستند که تقریبا نیمی از آنها، افراد مسلح و غیرنظامیانی هستند که از مناطق دیگر سوریه به آنجا آمده‌اند.
جداسازی آمریکایی‌ها از داعش
از سوی دیگر خبر رسیده نیروهای ارتش سوریه در پیشروی‌های جدید خود در استان جنوبی «السویدا»، راه امدادرسانی آمریکایی‌ها از پایگاه «التنف» به عناصر داعش را بستند.اوایل هفته گذشته اعلام شده بود که حدود نیمی از استان مرزی السویدا در اشغال عناصر تروریست قرار دارد. اما طی این مدت، ارتش سوریه بیش از 35 کیلومتر پیشروی کرده است.
تروریست‌های داعش اخیرا با حمایت نظامیان آمریکایی از پایگاه «التنف»، در مناطقی از السویدا دست به عملیات تروریستی  زده و بیش از 250 غیرنظامی را کشته‌اند.عناصر داعش از منطقه صعب‌العبور و صحرایی شمال شرق‌ سویدا به عنوان آخرین مقر خود در جنوب سوریه استفاده می‌کنند و ارتش سوریه در تلاش است که این منطقه را آزاد و منطقه جنوب را کاملا پاکسازی کند.خبرگزاری ایسنا نیز در ارتباط با تحولات سوریه گزارش داده، ارتش سوریه به یک انبار مهمات در استان «حمص» دست یافت که برخی از سلاح‌ها و مهمات آن، ساخت رژیم صهیونیستی هستند.