kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۲۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳

پایان شمارش دستی آرای انتخابات عراق/ اعلام نتایج، به زودی

بازشماری دستی آرای انتخابات پارلمانی اخیر عراق پایان یافت و نتایج این بازشماری به زودی اعلام می‌شود.

منابع آگاه در کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کردند، بازشماری دستی نتایج انتخابات پارلمانی عراق دیروز پایان یافت. به گفته این منابع، نتایج این بازشماری، تغییری در حجم ائتلاف‌ها و تعداد کرسی‌های آنها در پارلمان ایجاد نمی‌کند. با این وجود، نتایج این بازشماری، به زودی رسما اعلام می‌شود.
انتخابات پارلمانی عراق 22 اردیبهشت برگزار شد و بنابر اعلام منابع رسمی، ائتلاف «سائرون» به رهبری «مقتدا صدر»، 52 کرسی را به دست آورد و در راس سایر ائتلاف‌ها قرار گرفت. ائتلاف «الفتح» تحت رهبری «هادی عامری» با کسب 47 کرسی، در جایگاه دوم و ائتلاف «النصر» به رهبری «حیدر عبادی» (نخست‌وزیر) با کسب 43 کرسی پارلمان، در رتبه سوم قرار گرفتند.
اما، علی‌رغم اعلام رسمی نتایج انتخابات، برخی چهره‌ها و جریان‌ها، مدعی تقلب در انتخابات شده بودند و نهایتا تصمیم بر این شد که آرای مأخوذه در پنج استان به طور دستی بازشماری شود. این بازشماری دیروز پایان یافت و به گفته کارشناسان، اعلام نتایج این بازشماری بحران جدیدی را ایجاد نخواهد کرد.
اقدام عبادی علیه فساد
«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد که دو وزیر سابق صنعت و آموزش و پرورش به همراه دو مدیر کل مسئول پروژه مدرسه‌سازی را به هیئت شفاف‌سازی ارجاع داد، تا از آنها درباره ارتکاب به فساد، تحقیق شود.
عبادی تاکید کرد: دولت هرگز از پیگیری پرونده‌های فساد دست برنمی‌دارد و لیست جدیدی از چهره‌های فاسد را به زودی منتشر خواهد کرد.به گزارش ایسنا، عبادی افزود: مرجعیت دینی عراق نقش مهمی دارد و سخنان ایشان(دولت را) در مبارزه با فساد کمک می‌کند. سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی به اعتمادسازی در ساختار سیاسی مرتبط است.نخست‌وزیر عراق از فراکسیون‌های سیاسی این کشور خواست توافقی درباره برنامه‌های دولتی جهت برآوردن خواسته‌های مردم دست یابند.عبادی در ادامه گفت: دیدارهایی با نمایندگان 9 استان تاکنون داشته‌ایم و دستوراتی برای خدمات‌رسانی صادر کردیم که همگی آنها از سوی کمیته بحران پیگیری می‌شوند.وی افزود: کابینه عراق به مذاکرات و بررسی‌های گسترده خود در مورد خواسته‌های شهروندان و عمل به آنها، ادامه می‌دهد.دفتر عبادی نیز اعلام کرد: رفع نیازهای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مدیریتی وزارت سازندگی، مسکن، شهرداری و مشاغل عمومی در استان‌های بصره، ذی‌قار، المثنی و نجف تصویب شده است.
سایر رویدادها
* «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه خودمختار کردستان عراق، اعلام کرد که انتخابات پارلمانی این منطقه، 30 سپتامبر (8 مهر) برگزار می‌شود.
* نیروهای عراقی 16 تکفیری وابسته به داعش را که قصد ورود به داخل عراق در مناطق بیابانی «راوه» را داشتند، از پای درآوردند.