kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۲۵۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳

مالزی، درِ مرکز صلح «ملک سلمان» را تخته کرد!

مالزی رسما دستور توقف فعالیت مرکز ضدتروریستی تحت حمایت عربستان(مرکز صلح ملک سلمان) را صادر کرد.

اخیرا «ماهاتیر محمد»، معمار «مالزی نوین» پس از 15 سال با شعار مبارزه با فساد در انتخابات پارلمانی پیروز شد و بار دیگر به عنوان نخست وزیر به قدرت رسید. این مسئله سیاست خارجی مالزی را دچار تغییر و عربستان را نیز به بزرگترین بازنده انتخابات این کشور تبدیل کرده است. قدرت گرفتن «معمار بزرگ مالزی» احتمالا پیامد‌هایی نیز در منطقه به ویژه در ابوظبی و ریاض خواهد داشت؛ چرا که حاکمان عربستان و امارات با حمایت مالی سخاوتمندانه تلاش می‌کردند نجیب عبدالرزاق را که هم‌پیمان آنان است در قدرت نگه دارند. ولی نجیب عبدالرزاق در برابر رقیبش که سیاست مستقلانه داشته و با سیاست‌های عربستان در حوزه‌های مختلف به ویژه در جنگ یمن مخالف است، شکست خورد. چند هفته پس از پیروزی ماهاتیر محمد، وزیر دفاع مالزی با بیان اینکه سیاست اصلی کشورش بی‌طرفی است، گفت: «مالزی نیروهای نظامی خود را از عربستان خارج و در جنگ یمن دخالت نمی‌کند.» اقدام تازه مالزی پس از محاکمه نجیب رزاق، متحد عربستان، تعطیل کردن مرکز صلح ملک سلمان در کوالالامپور است.
به گزارش تسنیم به نقل از الجزیره، دولت مالزی تنها کمتر از 13 ماه پس از افتتاح یک مرکز ضدتروریسم که تحت حمایت عربستان بود، بدون ارائه هیچ توضیحی دستور تعطیلی سریع آن را صادر کرد. محمد سبو، وزیر دفاع مالزی اعلام کرده مرکز صلح بین‌الملل ملک سلمان در کوالالامپور سریعا فعالیت‌های خود را متوقف کرده و وظایفش به موسسه دفاع و امنیت مالزی محول خواهد شد.
هرچند «سبو» توضیحی برای تعطیلی این مرکز ارائه نداده اما حشام‌الدین حسین، وزیر دفاع سابق مالزی در سال 2017 و در زمان افتتاح مرکز، از فعالیت آن دفاع کرده و گفته بود برای مقابله با موج افراط‌گرایی خشونت‌بار گروه‌های مسلح ازجمله داعش ضروری بود.«سبو» همچنین به پارلمان این کشور گفته بود قصد اخراج نیروهای مالزی از عربستان را دارد. وی در ماه ژوئن(خرداد) از بازبینی حضور نظامی مالزی در عربستان خبر داد و گفت که این کار به صورت غیرمستقیم باعث گرفتار شدن مالزی در مناقشات خاورمیانه خواهد شد.