kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۲۵۵
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲

جنگ دیپلماتیک عربستان و کانادا به شدت ادامه دارد/ کارشناس سعودی، مشکل را در شخصیت بیمار بن‌سلمان می‌داند

جنگ دیپلماتیک بین عربستان و کانادا بر سر مسائل حقوق بشری به شدت ادامه دارد. یک معارض سعودی در واکنش به «رفتار غیرعادی بن‌سلمان» در مواجهه با این مسئله اعلام کرده ولیعهد سعودی شخصیتی بی‌ثبات، دمدمی مزاج و بیمارگونه‌ای دارد.

تنش به وجود آمده بین عربستان و کانادا ابعاد جدیدی پیدا کرده است. پس از آنکه عربستان سفیر کانادا را به اتهام دخالت در امور داخلی از ریاض اخراج کرد، تمام روابط تجاری دو کشور نیز بلافاصله با دستور بن سلمان متوقف شد. آمریکا در اولین واکنش به این مسئله از عربستان خواست تا در مورد زندانیان سیاسی شفاف سازی کند. برخی کشورهای اروپایی نیز جانب کانادا را گرفتند. در مقابل سعد حریری و ژنرال السیسی از عربستان حمایت کردند و کویت نیز سعی کرد موضعی میانه اتخاذ کند.
اما گزارش خبرگزاری رویترز روایت جالب تری از این تنش ارائه داده است. این خبرگزاری انگلیسی نوشته، در شرایطی که مشخص شده عربستان قصد دارد خرید گندم و جو را هم از کانادا متوقف کند، برخی منابع آگاه روز سه‌شنبه اعلام کردند این کشور قصد دارد برای کاهش تنش‌های دیپلماتیک فزاینده با ریاض از امارات متحده عربی و انگلیس کمک بخواهد.
طبق این گزارش، یک منبع مطلع اعلام کرده، دولت لیبرال جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا تصمیم گرفته از امارات متحده عربی بخواهد در این مورد میانجیگری کند. این منبع که به علت حساسیت بالای موضوع نخواسته نامش فاش شود گفته: «مهم‌ترین موضوع، همکاری با کشور‌های شریک و دوست در منطقه با هدف کاهش تنش‌ها است که می‌تواند به سرعت هم اتفاق بیفتد.» یک منبع مطلع دیگر در دولت کانادا نیز گفته: «احتمال دارد اوتاوا از انگلیس هم بخواهد میانجیگری کند.» دولت انگلیس روز سه شنبه از کانادا و عربستان خواست خویشتن دار
 باشند.
اما در همین حال هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، هر دو طرف می‌بایست این مسئله را به‌ صورت دیپلماتیک بین خودشان حل و فصل کنند. ما نمی‌توانیم برای آنها این‌کار را انجام دهیم. آنها باید با یکدیگر موضوع را حل کنند.
شخصیت بیمارگونه بن‌سلمان
از سوی دیگر سلطان العبدلی، فعال سیاسی و حقوقی عربستانی، در پاسخ به این پرسش که آیا واکنش سعودی در حد رفتار کانادا در ارتباط با حقوق بشر در عربستان بود یا خیر گفته: «محمد بن‌سلمان شخصیت بی‌ثبات و دمدمی مزاج و تقریبا بیمارگونه‌ای دارد و این از پرونده‌های مختلف مانند یمن و لبنان مشخص می‌شود.» العبدلی سپس به بازداشت سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان در سفر به ریاض‌اشاره کرده و گفته: «نخست‌وزیر یک کشوری بیاید به کشور تو و او را بازداشت کنی!؟ این نشان می‌دهد که او مریض است. در قضیه یمن او تصمیم گرفت حمله کند و الان نمی‌داند از آن چگونه خارج شود... این بیماری به قضیه کانادا نیز سرایت کرده است.
 وزارت خارجه آمریکا سه ماه پیش گزارش ۵۰ صفحه‌ای منتشر و رژیم سعودی را شدیدتر از سخنان وزیر خارجه کانادا محکوم کرد اما بن سلمان به خاطر تمایل خود برای راضی کردن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا- که با نخست‌وزیر کانادا مشکل دارد - واکنشی نشان نداد.» این فعال سیاسی در ادامه گفته:« چطور ترامپ هر روز در توئیت‌هایش توهین می‌کند و دشنام می‌دهد، اما بن سلمان واکنشی نشان نمی‌دهد!»
انتقاد عفو بین‌الملل
از سوی دیگر، سازمان عفو بین‌الملل نیز از سکوت کشورهای غربی درباره برخورد عربستان با مخالفان و فعالان در این کشور انتقاد و پایان یافتن آن را امری مهم توصیف کرد. سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد عدم سکوت کشورهای غربی در برابر رفتارهای دولت ریاض در قبال مخالفانش، امری مهم محسوب می‌شود. در پی درخواست کانادا برای آزادی فعالان حقوق زنان در عربستان ریاض با دستور اخراج سفیر کانادا از این کشور را صادر کرد. در همین حال عربستان همه مبادلات تجاری خود با کانادا را به حالت تعلیق در آورد. این اقدام عربستان در پاسخ به درخواست اتاوا مبنی بر آزادی فعالان و مبارزان حقوق زنان زندانی در عربستان صورت گرفته است. این تصمیم که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی یکشنبه شب آن را منتشر کرد مبادلات آموزشی و دانشگاهی بین دو کشور را نیز شامل می‌شود.