kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۱۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
جنگ دیپلماتیک عربستان با کانادا بالا گرفت

واشنگتن از بن سلمان حمایت نکرد!

به دنبال وقوع تنش در روابط عربستان و کانادا، آمریکا جانب کانادا را گرفت و از ریاض خواست شفافیت بیشتری در مورد زندانیانش داشته باشد. بن سلمان با دادن میلیاردها دلار باج به ترامپ، احتمالا انتظار چنین برخوردی از سوی آمریکا را نداشت.


وزارت خارجه کانادا اخیرا با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از بازداشت فعالان مدنی در عربستان، خواستار آزادی فوری چند فعال حقوق زنان شد که در زندان‌های عربستان به سر می‌برند. در پی درخواست دولت کانادا برای «آزادی فوری» فعالان مدنی بازداشت‌شده در عربستان، ریاض خشمگین شد و سفیر خود را از اتاوا فراخواند و به سفیر کانادا نیز ۲۴ ساعت فرصت داد خاک عربستان را ترک کند. عربستان همچنین اعلام کرده، کلیه تبادلات مالی و تجاری خود با کانادا را نیز متوقف می‌کند. این مسئله باعث تشدید جنگ دیپلماتیک بین ریاض و اتاوا شده است. این مسئله در حالی است که عربستان در دوره ترامپ روابط خود را با آمریکا بسیار مستحکم کرده و ریاض در جهت جلب حمایت‌های و‌اشنگتن قرارداد 110 میلیارد دلاری خرید سلاح از آمریکا امضا کرده است. اما با این وجود دولت ترامپ در تنش به وجود آمده بین عربستان و کانادا جانب بن سلمان ولیعهد سعودی را نگرفت.
به گزارش شبکه روسیا الیوم، در اولین واکنش واشنگتن به مناقشه بین ریاض و اوتاوا به دلیل بازداشت‌ فعالان حقوقی در عربستان یک مقام وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای تاکید کرد: «ما از دولت عربستان می‌خواهیم اطلاعات بیشتری درباره بازداشت‌ تعداد عدیده‌ای از فعالان بدهد و به پروسه و تدابیر حقوقی احترام بگذارد...ما به تلاش‌های خود برای ترغیب دولت عربستان جهت انتشار اطلاعات درباره وضعیت پرونده‌های حقوقی ادامه می‌دهیم...عربستان و کانادا هر دو هم‌پیمان نزدیک به ما
هستند.»
اروپا و قطر
 در همین راستا رویترز نیز طی گزارشی نوشت: «نمایندگان اروپایی نیز نقض‌های حقوق بشر در عربستان را محکوم کرده‌اند.» وزارت خارجه قطر نیز اعلام کرد دوحه روابط«عمیق» با کانادا دارد و بر ضرورت حمایت از حق کشورها برای بیان دیدگاه‌شان تأکید کرد.
تعلیق پروازها به مقصد تورنتو و بالعکس
خطوط هوایی عربستان اما اعلام کرده، پروازهای این خطوط هوایی به مبدأ و مقصد تورنتو به حالت تعلیق درمی‌آید. حتی شبکه خبری العربیه نیز گزارش داده که عربستان برنامه‌های تبادل دانشجویی با کانادا را متوقف کرده است. بر اساس این گزارش، دانشجویان سعودی دارای بورسیه مشغول به تحصیل در کانادا قرار است به کشورهای دیگر منتقل شوند.
تصاویر جنجالی
از سوی دیگر پایگاه «بیزنس اینسایدر» اعلام کرده، رسانه دولتی عربستان روز دوشنبه تصویری از هواپیمای ایرکانادا را در حال حرکت به سمت ساختمان‌های بلند «تورنتو» منتشر کرد که حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را که بیشتر عوامل آن سعودی بودند و چند هواپیما به برج‌های دوقلوی آمریکا و ساختمان پنتاگون حمله کردند، تداعی می‌کند. بر روی این تصویر خطاب به کانادا نوشته شده است: «در اموری که به شما مربوط نمی‌شود، دخالت نکنید!» در پایین این نوشته تهدیدآمیز هم این جمله آورده شده است: «همانطور که یک ضرب المثل عربی در این خصوص می‌گوید کسی در کاری که به او مربوط نبود دخالت کرد و در نهایت هم راضی نشد.» این درحالی است که رسانه عربستان این توییت را بلافاصله پاک کرد و یک تصویر به همان شکل البته بدون وجود هواپیمای خطوط هوایی کانادا را جایگزین آن کرد. وزارت اطلاع‌رسانی عربستان سعودی نیز اعلام کرد که در پی دریافت شکایاتی درباره تصویر منتشر شده در حساب کاربری (infographic+ksa)، وزارت اطلاع‌رسانی به شهروند صاحب این حساب اخطار داده و خواستار بستن آن تا پایان انجام اقدامات سازمانی و تحقیق درباره این موضوع بر اساس مقررات مربوط به انتشار اخبار در فضای مجازی شده است.
در همین حال مجتهد افشاگر خاندان آل‌سعود می‌گوید این حساب توییتری که تصویری تهدیدآمیز با مضمون حملات تروریستی
۱۱ سپتامبر علیه کانادا به تصویر کشیده و بعد به دستور وزارت اطلاع‌رسانی عربستان مسدود شد متعلق به سعود القحطاني مشاور دیوان پادشاهی عربستان است!