kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۱۴۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷

زمزمه لغو تابعیت 4 میلیون مسلمان هندی و آغاز جنگ داخلی در این کشور

درپی جدی شدن قضیه سلب تابعیت چهار میلیون مسلمان ساکن ایالت «آسام» هند، احتمال بروز جنگ داخلی در این کشور، افزایش یافت.

بحران سلب تابعیت از مسلمانان ایالت آسام هند، که سابقه چندین ساله دارد و بنابر گزارش‌ها، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، نیز در این ماجرا دخیل است، به سرعت به سمت «جدی شدن» پیش می‌رود.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن، جمعیت مسلمانان ساکن ایالت آسام، چهار میلیون نفر و زبان آنها نیز بنگالی است. مسئله سلب تابعیت این جمعیت مسلمانان، «جدی» است و موجب بروز نگرانی‌هایی نسبت به وقوع جنگ داخلی در این ایالت شده است و حتی ممکن است این منازعه به سراسر هند گسترش یابد. بیش از 120 میلیون مسلمان در هند زندگی می‌کنند.
در بحران جاری آسام، دولت هند اعلام کرده، هر فردی که نتواند با ارائه اسناد، ثابت کند قبل از سال 1971 (سال استقلال بنگلادش) در آسام زندگی می‌کرده، هندی نیست و از او سلب تابعیت می‌شود!
ایالت آسام هم‌مرز با بنگلادش است. این ایالت طی چند دهه گذشته، کانون درگیری‌های اجتماعی و قومی بوده است.
مقامات هندی از 32 میلیون و 900 هزار نفر شهروند هندی مقیم ایالت آسام، تنها نام 28 میلیون و 900 هزار نفر را در اسناد و دفاتر رسمی و دولتی ثبت کرده‌اند.
در همین رابطه، حکومت بنگلادش موضوع مسلمانان آسام را مسئله داخلی هند دانسته و اعلام کرد که این مسئله ارتباطی به «داکا» ندارد.
تاکید هند بر اجرای این طرح و شانه خالی کردن بنگلادش از مسئولیت خود، نگرانی‌های زیادی را نسبت به آینده این شهروندان بدون تابعیت ایجاد کرده است. این درحالی است که برخی از اقداماتی بدتر از اخراج این افراد سخن می‌گویند.
برخی فعالان حقوق بشری معتقدند، فهرست «ثبت احوال ملی شهروندان» حربه‌ای برای حمله به اقلیت عمدتا مسلمان بنگالی آسام از سوی ملی‌گرایان هندو و جریان‌های افراطی آسامی است.