kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
براساس تحقیقات دانشگاه «کورنل» و «واشنگتن»

پلیس آمریکا روزی 3 نفر را می‌کشد سهم سیاه‌پوستان 3 برابر سفیدپوستان

نتایج یک مطالعه دانشگاهی در آمریکا نشان می‌دهد پلیس این کشور روزی 3 نفر را با شلیک گلوله می‌کشد که سهم سیاه پوست‌ها و لاتین تبارها سه برابر بیشتر از سفیدپوستان است.

شاید برای عده‌ای باورکردنی نباشد در کشور آمریکا که دولتش خود را پرچمدار دموکراسی و حقوق بشر در جهان معرفی می‌کند حقوق بشر در بدترین وضعیت ممکن است. به طوری که رفتار‌های نژادپرستانه و کشتار سیاهان و مردم عادی و زندانی کردن انسان‌ها بدون دادگاه و ادامه زندان بدون اثبات جرم تبدیل به یک مسئله عادی شده است. همین چند روز پیش بود که « برنی سندر» سناتور با نفوذ دموکرات آمریکا در متنی که پایگاه خبری ان‌بی‌سی منتشر کرد، با انتقاد شدید از وجود بی‌عدالتی در سیستم قضایی آمریکا نوشت: « در کشور نباید صدها هزار انسان را پیش از آنکه واقعاً جرمی مرتکب شده باشند، محبوس کنیم. بیش از ۶۵ درصد  از ۷۰۰ هزار نفری که در زندان‌های محلی یا فدرال آمریکا محبوس هستند، جرمشان اثبات نشده است، آنها تنها به این دلیل که امکان پرداخت وثیقه ندارند، در حبس می‌مانند... گویا در این کشور فقر یک جرم است...»
آمار کشتار‌های گروهی اعم از حملات تروریستی و کشتارهایی که پلیس آمریکا انجام می‌دهد، یا جنایت‌هایی که توسط خود مردم این کشور انجام می‌شود، سال به سال در حال افزایش است. براساس اظهارات مقامات سیاسی این کشور سالانه چیزی حدود 33 هزار نفر در آمریکا با اسلحه و از سوی خود مردم به قتل می‌رسند و این به معنای کشته شدن 90 نفر در روز با شلیک اسلحه است.
نتایج مطالعاتی نیز که اخیرا منتشر شده نشان‌ می‌دهد پلیس آمریکا در رویه خود هیچ تغییری نداده است و سال به سال آمار کشتارها بیشتر می‌شود. این مطالعه که توسط گروهی از جامعه‌شناسان دانشگاه‌های کرنل و واشنگتنِ آمریکا صورت گرفته نشان می‌دهد پلیس آمریکا روزانه حدود سه نفر را می‌کشد که بطور میانگین بیش از ۱۰۰۰ نفر در سال و به مراتب بیشتر از آمارهای رسمی منتشر شده توسط دولت این کشور است.
این مطالعه نشان می‌دهد احتمال کشته شدن به دست پلیس در آمریکا دو برابر بیشتر از آماری است که در پایگاه‌های رسمی توسط اداره آمار دادگستری یا نظام آمار حیات ملی آمریکا منتشر می‌شود. این بدان دلیل است که سازمان‌های پلیس این کشور ملزم به ارائه اطلاعات مربوط به مرگ‌های مربوط به پلیس به دولت فدرال نیستند. علاوه‌بر آن ماموران و ادارات پلیس معمولا این نوع مرگ و میرهای صورت گرفته توسط پلیس را در دسته قتل‌ها طبقه بندی نکرده یا چنین اطلاعاتی را به درستی گزارش نمی‌کنند.
بر اساس این گزارش، پلیس آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ میلادی 9هزار و 795 نفر را به قتل رسانده که ۸۸ درصد از این قربانیان را مردان تشکیل می‌دهند. همچنین تعداد افراد سیاه پوست و لاتین‌تبار در این آمار بطور قابل توجهی بالا است. طوری که در این سال‌ها بطور میانگین افراد سیاه پوست سه برابر و افراد آمریکای جنوبی ۴۰ برابر بیشتر از سفیدپوستان به دست پلیس آمریکا کشته شده‌اند. به گزارش ایسنا، همچنین آمارِ چنین مرگ و میرهایی در ایالات مختلف آمریکا متفاوت است. اگرچه مردان به‌طور کلی ۱۰ برابر بیشتر از زنان در این آمار نقش داشته‌اند اما تفاوت‌های نژادی در زنان نیز در سراسر آمریکا بر احتمال کشته شدن آنان توسط پلیس این کشور تاثیر می‌گذارد. به طوری‌که زنان سیاه پوست، بومی ایندین آمریکایی و بومی آلاسکایی نسبت به زنان سفیدپوست آمریکایی بیشتر به دست پلیس آمریکا کشته می‌شوند.