kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۰۵۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹
گزارش خبری تحلیلی کیهان

جنگ تجاری ترامپ علیه همه و همه علیه ترامپ

آمریکا جنگ تجاری را در حالی تقریبا علیه همه جهان کلید زده که کارشناسان و آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که ترامپ هیچ شانسی برای پیروزی در این جنگ ندارد. چین، ترکیه، روسیه، کانادا، هند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مکزیک و ایران، کشورهایی هستند که ترامپ همزمان با همه آنها وارد یک جنگ اقتصادی شده است.

جنگ تجاری ترامپ با اروپا، چین، روسیه، کانادا، مکزیک و... چند ماهی است که رسما آغاز شده است از سوی دیگر آمریکا با سلاح تحریم اقتصادی به جنگ سایر دولت‌ها که به لحاظ سیاسی در مسیر منافع آمریکا حرکت نمی‌کنند نیز رفته که واکنش این کشورها را به همراه داشته است. گزارش‌ها حاکی است صفوف کشورها در مقابل یک جانبه گرایی افسار گسیخته آمریکا به تدریج در حال فشرده شدن است و سیاست‌های ترامپ همه کشورها را از اروپا گرفته تا آسیا علیه آمریکا به صف کرده است. بهانه ترامپ برای جنگ تجاری کسری تجاری نسبت به شرکای تجاری خود است و ترامپ می‌گوید باید این کسری تجاری جبران شود. در این نبرد تجاری ترامپ به همه به چشم دشمن نگاه می‌کند که باید رفتار خود را باب میل او تغییر دهند. چندی پیش رئیس‌جمهور آمریکا حتی در یک اظهار نظر بی‌سابقه اروپا را دشمن آمریکا خطاب کرد و گفت: «دشمنان زیادی داریم. فکر می‌کنم اتحادیه اروپا یک دشمن است، به خاطر کاری که در تجارت با ما می‌کنند. من برای سران آن کشورها احترام قائلم، اما از بعد تجاری، آنها واقعا از ما سوءاستفاده کرده‌اند.»
چین
جنگ تجاری آمریکا با چین روز به روز در حال شدت گرفتن است. چهارشنبه هفته گذشته دولت ترامپ، فشارهای خود برای کسب امتیازات تجاری از پکن را افزایش داد و تعرفه ۲۵ درصدی روی کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار اعمال کرد. چین بلافاصله وعده داد به شکل مشابه اقدامات آمریکا را تلافی خواهد کرد تا این کشور معقولانه رفتار کرده و برای حل اختلاف به پای میز مذاکره بنشیند.در واکنش به این مسئله وزارت بازرگانی چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور برای تهدیدهای آمریکا به منظور تشدید جنگ تجاری بین این دو کشور کاملا آماده است و از شان و منافع مردم خود دفاع خواهد کرد.
در ادامه نیز تعرفه‌های تلافی‌جویانه روی واردات کالاهای آمریکایی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار از گاز طبیعی مایع گرفته تا هواپیماهای مسافربری اعلام کرد و هشدار داد در جنگ تجاری بر پا شده از سوی واشنگتن، عقب نخواهد نشست. وزارت دارایی چین تعرفه‌های روی واردات ۵۲۰۷ قلم کالا از آمریکا بین پنج تا ۲۵ درصد اعلام کرد. همزمان با اعمال تعرفه‌های دوجانبه خبرگزاری «آسیا تایمز» نیز از شکست مذاکرات تجاری بین دو طرف خبر داد و نوشت «چین و آمریکا در مذاکرات محرمانه خود به دلیل بی‌اعتمادی شدید، موفق به حل اختلافات تجاری نشده و این مذاکرات شکست خورده است.» گفته شده که در یک سال و نیم گذشته سران دو کشور در مورد مسایل اقتصادی و تجاری ۳۰ بار با یکدیگر ارتباط تلفنی داشته و چهار دیدار مستقیم انجام داده‌اند که بسیار کم سابقه بوده، اما باز هم طرفین موفق به حل اختلافات نشده‌اند.
هند
اما در حالی که جنگ تجاری بین چین و آمریکا شدت گرفته است هند دیگر قدرت در حال رشد اقتصادی آسیا نیز روز (شنبه) اعلام کرد اعمال تعرفه علیه واردات برخی کالاهای آمریکایی را از 18 سپتامبر یعنی 27 شهریورماه اجرا خواهد کرد.بر اساس این گزارش دهلی‌نو که از مخالفت واشنگتن در معافیت این کشور از تعرفه‌های جدید ناراحت و سرخورده است، در ماه ژوئن تصمیم گرفت تا مالیات واردات برخی کالاهای آمریکایی را از اوایل اوت افزایش دهد.مقام‌های دهلی‌نو و واشنگتن از جمله مایک پامپئو وزیر خارجه و جیم ماتیس وزیر دفاع آمریکا قصد دارند در ماه سپتامبر یک سری نشست‌ها و گفت‌وگوهای راهبردی در این زمینه داشته باشند.اختلافات تجاری بین هند و آمریکا از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تشدید شده است. حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2016 میلادی به بیش از 115 میلیارد دلار افزایش یافته است ولی دولت ترامپ قصد دارد کسری تجاری 31 میلیارد دلاری با هند را کاهش دهد و به همین منظور فشار زیادی را بر دهلی‌نو وارد کرده تا موانع تجاری را حذف کند.هند که بزرگترین خریدار بادام از آمریکا است در ماه ژوئن تصمیم گرفت تا تعرفه واردات علیه 20 قلم از کالاهای آمریکایی را افزایش دهد و در همین حین به اتحادیه اروپا و چین در اتخاذ تدابیر تلافی جویانه علیه آمریکا پیوسته است.
آمریکا بازنده جنگ تجاری
اما در حالی که جنگ تجاری آمریکا با چین و اروپا و روسیه تشدید شده سؤالی که ذهن کارشناسان را به خود مشغول کرده این است که چه کسی پیروز این جنگ تجاری خواهد بود؟ تازه‌ترین آمارهای تجارت آمریکا که جمعه گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد ترامپ نه تنها تا کنون در این جنگ موفق نبوده است بلکه به نظر می‌رسد اوضاع برای رئیس‌جمهور آمریکا روز به روز بدتر نیز می‌شود. براساس جدیدترین داده‌های «اداره آمار آمریکا»، کسری تجاری این کشور در ماه ژوئن(تیرماه) به سطح ۳/ ۴۶ میلیارد دلار رسید. این درحالی است که مقدار این کسری در ماه مه(خرداد) در سطح ۲/ ۴۳ میلیارد دلار قرار داشت. همچنین سطح کسری تجاری آمریکا در سال ۲۰۱۸ فراتر از مقادیر سال ۲۰۱۷ قرار دارد؛ کسری تجاری کالا و خدمات آمریکا در سال منتهی به ماه ژوئن، نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۹ میلیارد دلار یا ۲/ ۷ درصد افزایش یافته است.
رسانه‌های غربی نیز آمریکا را بازنده این جنگ تجاری می‌دانند. چندی پیش فاکس نیوز  در گزارشی با‌اشاره به گسترش ابعاد جنگ تجاري آمريکا با چين و اروپا نوشت این جنگ در نهايت به ضرر آمريکا تمام خواهد شد. فاکس نيوز در این گزارش نوشت: جنگ تجاري ترامپ در اصل مشتريان آمريکايي و اقتصاد اين کشور را متضرر مي کند و با از بين بردن فرصت هاي شغلي خودکشي اقتصادي است. فاکس نیوز ‌افزود: «اگر رئيس جمهور آمريکا به سياست هاي خود براي افزايش هزينه واردات و خشمگين کردن شرکاي تجاري آمريکا ادامه دهد، تعداد بيشتري از کسب و کارهاي آمريکا قرباني خواهند شد. جنگ تجاري ترامپ به معني هزينه هاي بيشتر براي مشتريان آمريکايي و کاهش حاشيه سود و درآمد براي شرکت‌هاي آمريکايي و بدتر شدن اوضاع کار براي کارگران است. روزنامه فرانسوی «لوموند» نیز در گزارشی در همین زمینه نوشت «تولیدکنندگان آمریکایی به واسطه افزایش بهای محصولات وارداتی دچار آسیب شده‌اند. جنگ تجاری به تدریج در حال فلج کردن آمریکاست.» بر اساس این گزارش «جنگ تجاری به صادرات آمریکا بالاخص بخش کشاورزی لطمه وارد کرده است. این بخش بیش از هر زمانی با مقابله به‌مثل‌های کشورهای وارد‌کننده خارجی روبه‌روست. تولیدکنندگان آمریکایی همچنین از بابت افزایش بهای محصولات وارداتی که برای تامین کالای بازار داخلی آمریکا مورد نیاز است، متضرر می‌شوند. «لوموند» سپس با‌اشاره به اینکه «تمامی صنایع آمریکایی با افزایش تعرفه‌های گمرکی مجبور شده‌اند قیمت نهایی محصول شان را افزایش دهند» نوشت: «شرکت وایر پول سازنده ماشین لباسشویی که در خط مقدم جنگ تجاری قرار دارد، با تعرفه‌های جدید در حال سقوط به قعر جهنم است.»