kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۹۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹

چاووش اوغلو خطاب به ترامپ: اگر تحریم کنید تحریم می‌شوید

وزیر خارجه ترکیه در پی اعلام تحریم دو وزیر ترک از سوی آمریکا و اقدام متقابل کشورش خطاب به مقامات واشنگتن گفت: «اگر تحریم کنید تحریم می‌شوید.» اردوغان نیز گفته از این پس با سیاست چرخش به شرق، به مقابله با آمریکا خواهد رفت.


روابط دو کشور ترکیه و آمریکا در دو هفته گذشته به بهانه محاکمه «آندرو برونسون» کشیش آمریکایی در شهر ازمیر تیره‌تر از قبل شده و مقامات دو کشور سخنان تهدیدآمیزی علیه یکدیگر بیان و اقدام به تحریم یکدیگر می‌کنند. چاووش اوغلو پس از تحریم شدن وزیر کشور و دادگستری ترکیه طی مصاحبه‌ای با خبرنگاران با بیان اینکه «کسی نمی‌تواند از ترکیه با فشار و تحریم نتیجه بگیرد» گفت: «محاکمه کشیش برونسون نفعی برای ترکیه ندارد و یک فرایند قضایی است اما ملت ترکیه در مقابل تهدید بر سر محاکمه او سر خم نمی‌کند.»
وی موضوع محاکمه مدیران «هالک بانک» در آمریکا، حمایت آمریکا از اعضای گروه «گولن» و خودداری از استرداد رهبر این تشکیلات به ترکیه و تسلیح حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و یگان‌های به اصطلاح مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) را از جمله موارد اختلافی ترکیه و آمریکا اعلام و بیان کرد: «در گذشته نیز روابط ما با آمریکا تیره بود و با روند نامناسبی طی شد.» چاووش اوغلو در نهایت خواهان مذاکره و گفت‌و‌گوی ترکیه و آمریکا «مانند دو متحد و از موضع برابر» شد.
هفته گذشته در پی محکومیت آندرو برونسون کشیش آمریکایی در ترکیه، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توییتری تهدید کرد که به دلیل بازداشت طولانی مدت این کشیش متهم به جاسوسی، ترکیه را هدف تحریم‌های سنگین قرار می‌دهد. سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید هم سه روز پیش طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که واشنگتن به علت آزاد نشدن آندرو برانسون کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه، وزرای دادگستری و کشور ترکیه را تحریم می‌کند. وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به این اقدام با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، تصمیم آمریکا در تحریم سلیمان سویلو وزیر کشور و عبدالحمید گل وزیر دادگستری ترکیه نه با اصول دولتی انطباق دارد و نه قابل تشریح با مفاهیم حقوقی و عدالت است و تنها ماهیت مداخله‌جویانه در سیستم حقوقی ترکیه دارد.
اردوغان: با جنگ اقتصادی روبرو هستیم
به دنبال تشدید تنش‌ها بین ترکیه و آمریکا بر سر بازداشت یک کشیش متخلف آمریکایی و اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه برخی وزرای آنکارا، رئیس‌جمهور ترکیه نیز برنامه عملی ۱۰۰ روزه اول کابینه جدید ریاست جمهوری را ارائه کرد که در آن نگاه به شرق نسبت به غرب در اولویت قرار گرفته است. اردوغان گفته: «در حوزه ارز‌های خارجی به سمت بازار چین خواهیم رفت.» رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه برنامه کاری خود، سخنانی ایراد کرد که به نوعی بیانگر دور شدن از غرب و چرخش به سمت شرق است. اردوغان گفت: «با یک جنگ اقتصادی روبه‌رو هستیم، اما نگران نباشید ما در این جنگ نیز پیروز خواهیم شد. برای عبور از مسائل اقتصادی که به دلیل گزارش‌های جانبدارانه سازمان‌های رتبه‌بندی اعتباری با آن روبه‌رو شده‌ایم، در حوزه ارز‌های خارجی به سمت بازار چین خواهیم رفت. در همین راستا اولین صادرات خود با یوان چین را انجام می‌دهیم. در دوره جدید بازار کشور‌های چین، مکزیک، روسیه و هند برای صادرات محصولاتمان در اولویت هستند.» نگاه ترکیه به سمت چین، در حالی است که جنگ تجاری بین پکن و واشنگتن افزایش یافته است و در بحبوحه تنش‌ها بین ترکیه و آمریکا، چین بازار مناسبی برای آنکارا خواهد بود.