kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۸۷۲
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹
پس از اتحادیه اروپا و با اعمال تعرفه بر کالاهای آمریکایی

چین و هند عملا وارد جنگ تجاری علیه آمریکا شدند

دولت پکن به تلافی جنگ تجاری آمریکا علیه چین، تعرفه‌های تلافی‌جویانه روی واردات کالاهای آمریکایی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار از گاز طبیعی مایع گرفته تا هواپیماهای مسافربری اعلام کرد از سوی دیگر، گزارش‌ها از ورود هند نیز به جنگ تجاری با آمریکا حکایت دارد.

آمریکا با سلاح تجارت به جنگ قدرت‌های مطرح دنیا رفته است از اروپا و کانادا گرفته تا چین و هند. و علیرغم اذعان رسانه‌های غربی به اینکه جنگ تجاری آغاز شده به منزله خودکشی برای آمریکا محسوب می‌شود ولی ظاهرا ترامپ قصد ندارد در این دوئل تجاری تسلیم شود. بر اساس گزارش‌ها جنگ تجاری چین و آمریکا نیز وارد مرحله جدیدی شده است. چهارشنبه هفته گذشته دولت دونالد ترامپ، فشارهای خود برای کسب امتیازات تجاری از پکن را افزایش داد و تعرفه ۲۵ درصدی روی کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد. چین بلافاصله وعده داد به شکل مشابه اقدامات آمریکا را تلافی خواهد کرد تا این کشور معقولانه رفتار کرده و برای حل اختلاف به پای میز مذاکره بنشیند.در واکنش به این مسئله وزارت بازرگانی چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور برای تهدیدهای آمریکا به منظور تشدید جنگ تجاری بین این دو کشور کاملا آماده است و از شان و منافع مردم خود دفاع خواهد کرد. در ادامه نیز تعرفه‌های تلافی‌جویانه روی واردات کالاهای آمریکایی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار از گاز طبیعی مایع گرفته تا هواپیماهای مسافربری اعلام کرد و هشدار داد در جنگ تجاری بر پا شده از سوی واشنگتن، عقب نخواهد نشست. وزارت دارایی چین تعرفه‌های روی واردات ۵۲۰۷ قلم کالا از آمریکا بین پنج تا ۲۵ درصد اعلام کرد.وزارت بازرگانی چین در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد زمان اجرای این تعرفه‌ها به اقدامات آمریکا بستگی خواهد داشت.
در میان کالاهای آمریکایی که هدف تعرفه‌های چین قرار گرفته‌اند محصولات کشاورزی و انرژی مانند گوشت گاو و ال‌ان‌جی مشاهده می‌شود. گنجانده شدن ال‌ان‌جی در فهرست انتقام‌جویی چین، یکی از آخرین سلاح‌های بزرگ پکن در جنگ با واشنگتن است. بازار ال ان جی از نظر ارزش در مقایسه با حدود ۱۲ میلیارد دلار صادرات سالانه نفت آمریکا به پکن  بزرگ نیست، اما سطح صادرات آن با اجرای سیاست‌های پکن برای تغییر الگوی مصرف انرژی از زغال‌سنگ به سوخت‌های پاک‌تری مانند گاز طبیعی ممکن است جهش پیدا کند. سایر کالاهای آمریکایی که هدف تلافی جویی چین قرار گرفتند نیمه رسانه‌ها، برخی مدل‌های هلی‌کوپتر، هواپیماهای کوچک تا متوسط، گوشت گاو، محصولات فولادی و قهوه هستند.
شکست مذاکرات تجاری
همزمان با اعمال تعرفه‌های دوجانبه خبرگزاری آسیا تایمز نیز از شکست مذاکرات تجاری بین دو طرف خبر داد و نوشت چین و آمریکا در مذاکرات محرمانه خود به دلیل بی‌اعتمادی شدید، موفق به حل اختلافات تجاری نشده و این مذاکرات شکست خورده است. آمریکا در این مذاکرات غیر رسمی، خواستار آن شده بود که چین الگوی اقتصادی خود را به تدریج تغییر دهد و در بحث نیمه هادی‌ها قدرت بیشتری به شرکت‌های ذی ربط آمریکایی بدهد که مورد موافقت چین قرار نگرفته است.گفته شده که در یک سال و نیم گذشته سران دو کشور در مورد مسایل اقتصادی و تجاری ۳۰ بار با یکدیگر ارتباط تلفنی داشته و چهار دیدار مستقیم انجام داده‌اند که بسیار کم سابقه بوده، اما باز هم طرفین موفق به حل اختلافات نشده‌اند. بر اساس گزارش آسیا تامیز آمریکا مدعی است که چین پیش از این جنگ تجاری را شروع کرده و مازاد تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری در مقابل این کشور دارد و این برای واشنگتن منصفانه نیست، اما چین بر این باور است که ممنوعیت صادرات فناوری پیشرفته از آمریکا باعث شده است تا چنین مازاد تجاری به وجود بیاید. «سینوپک» بازوی تجاری شرکت نفت دولتی چین نیز واردات نفت خام از آمریکا را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز انگلیس به نقل از منابع خبری ناشناس ضمن اعلام این خبر، دلیل آن را افزایش تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا بیان کرد.یکی از منابع خبری که خواست نامش بیان نشود به رویترز گفت: «یونیپک» واحد تجاری سینوپک، دستکم تا ماه اکتبر (مهر- آبان) هیچ خرید نفتی جدیدی از آمریکا را ثبت نکرده است.
هند
اما در حالی که جنگ تجاری بین چین و آمریکا شدت گرفته است هند دیگر قدرت در حال رشد اقتصادی آسیا نیز دیروز اعلام کرد که اعمال تعرفه علیه واردات برخی کالاهای آمریکایی را از 18 سپتامبر یعنی 27 شهریورماه اجرا خواهد کرد. بر اساس این گزارش دهلی‌نو که از مخالفت واشنگتن در معافیت این کشور از تعرفه‌های جدید ناراحت و سرخورده است، در ماه ژوئن تصمیم گرفت تا مالیات واردات برخی کالاهای آمریکایی را از اوایل اوت افزایش دهد ولی ظاهرا تصمیم گرفته است تا اعمال این تصمیم را تا سپتامبر (شهریور) به تاخیر بیندازد. مقام‌های دهلی‌نو و واشنگتن از جمله مایک پامپئو وزیر خارجه و جیم ماتیس وزیر دفاع آمریکا قصد دارند در ماه سپتامبر یک سری نشست‌ها و گفت‌وگوهای راهبردی در این زمینه داشته باشند. اختلافات تجاری بین هند و آمریکا از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تشدید شده است. حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2016 میلادی به بیش از 115 میلیارد دلار افزایش یافته است ولی دولت ترامپ قصد دارد کسری تجاری 31 میلیارد دلاری با هند را کاهش دهد و به همین منظور فشار زیادی را بر دهلی‌نو وارد کرده تا موانع تجاری را حذف کند.هند که بزرگترین خریدار بادام از آمریکا است در ماه ژوئن تصمیم گرفت تا تعرفه واردات علیه 20 قلم از کالاهای آمریکایی را افزایش دهد و به اتحادیه اروپا و چین در اتخاذ تدابیر تلافی‌جویانه علیه آمریکا پیوست.