kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۸۷۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹

طالبان 13 مدرسه را در شمال پاکستان به آتش کشید

افراد ناشناس بیش از ۱۳ مدرسه از جمله ۸ مدرسه دخترانه را در نواحی مختلف دو منطقه «گیلگت» و «بلتستان» پاکستان به آتش کشیدند.

افراد ناشناس مخالف تحصیل در نواحی «چلاس» و «دیامر» از توابع  دو منطقه «گیلگت» و «بلتستان» با استفاده از باروت و مواد منفجره، بیش از 13 مدرسه از جمله 8 مدرسه دخترانه را به آتش کشیدند. مدرسه‌هایی که به آتش کشیده شده‌اند به طور کامل تخریب شده و دیگر قابل استفاده نیستند.
به گزارش خبرگزاری میزان، مردم در اعتراض به سوزانده شدن مدرسه‌ها تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند و خواهان دستگیری و مجازات عاملان این جنایت شدند.
طبق گزارش پلیس سوزاندن مدرسه‌ها، پنجشنبه شب و جمعه شب اتفاق افتاد هرچند تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این اقدام را به عهده نگرفت، ولی معمولا عناصر طالبان محلی دست به چنین اقداماتی می‌زنند.
نخست وزیر موقت، «ثاقب نثار» رئیس دادگاه عالی پاکستان،«عمران‌خان» رهبر حزب تحریک انصاف و سایر مقامات بلند پایه پاکستان در پیام‌های جداگانه به آتش کشیدن مراکز آموزشی همچنین مدارس دخترانه گیلگت و بلتستان را محکوم کردند.
«گیلگت» و «بلتستان» که قبل از این با نام مناطق شمالی شناخته می‌شدند، در شمالی‌ترین بخش‌‌ها در  تقسیمات سیاسی پاکستان قرار دارند. این دو منطقه از غرب با ایالت خیبرپختونخواه، از شمال با افغانستان،از شرق با سین‌کیانگ چین، از جنوب غرب با کشمیر آزاد و از جنوب شرق با جامو و کشمیر هند هم‌مرز است. دو منطقه گیلگت و بلتستان به خاطر اهمیت جغرافیایی، از مسیرهای اصلی کریدور اقتصادی مشترک چین و پاکستان هستند.