kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۸۶۹
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹

تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره شمالی بازگشت سیاست‌های دو کشور به قبل از مذاکره

در حالی که مقامات آمریکایی از جمله وزیر خارجه این کشور بارها از عهد شکنی کره شمالی سخن گفته و پیونگ یانگ را به نقض تعهدات بین‌المللی متهم کرده‌اند لیکن آمریکا به رغم توافق سنگاپور باز هم بر دامنه تحریم‌ها علیه کره شمالی افزود.


  سرویس خارجی-

آمریکا در گرماگرم مذاکرات سطح بالا با کره‌شمالی و پس از انهدام مراکز اتمی کره‌ای در راستای عمل به تعهدات پیونگ‌یانگ، باز هم کره شمالی را تحت تحریم‌های جدیدی قرار داد. اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم یک شخص و سه شرکت در ارتباط با تحریم‌های کره شمالی خبر داد.« استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا پس از اعلام این تحریم‌های جدید، در بیانیه‌ای گفت که «ایالات متحده به کار خود در اجرای تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا و بند آوردن جریان درآمدهای غیرقانونی کره شمالی، ادامه می‌دهد.»
وی افزود، «تحریم‌های ما تا زمان خلع سلاح اتمی نهایی و کاملاً راستی‌آزمایی‌شده کره‌شمالی، بر سر جای خود باقی خواهد بود.»
در تحریم‌های روز گذشته، نام بانک روسی «آگروسویوز» دیده می‌شود که به اتهام تسهیل نقل و انتقال مالی برنامه هسته‌ای کره شمالی، از سوی آمریکایی‌ها تحریم شده است.در این تحریم‌ها ، نام «ری جونگ وون» معاون دفتر نمایندگی «بانک تجارت خارجی» کره شمالی در مسکو هم دیده می‌شود، این بانک و رئیس‌دفتر نمایندگی‌اش در مسکو، پیش از این تحریم شده بودند. دو شرکت «دانگ دونگ ژونگ شنگ» و «اونگوم کره» به عنوان شرکت‌های پوششی بانک تجارت خارجی کره شمالی هم تحریم شدند.
این تحریم‌های جدید و نقض توافق سنگاپور در شرایطی صورت می‌گیرد که «مایک پمپئو» روز جمعه به خبرنگاران گفت: کیم جونگ اون در سنگاپور به خلع سلاح هسته‌ای متعهد شد، جهان نیز انتظار دارد که آنها این کار را در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل انجام دهند اما کره شمالی فعلا رفتاری متضاد با این تعهد دارد و تقریبا یک یا دو قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده ‌است. وی خواستار قطع هرگونه فعالیت تسلیحاتی این کشور شد. 22 خرداد ماه بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سنگاپور دیدار کردند. آمریکایی‌ها در این مذاکره، خواستار از بین بردن توان هسته‌ای کره شمالی در ازای دادن تضمین امنیتی به این کشور شده بودند. همچنین قرار شد که تحریم‌ها برداشته شود اما به رغم تعهد کره شمالی به مفاد قرارداد و تحويل بقاياي اجساد سربازان آمريکايي کشته شده در جنگ دو کره از سوي پيونگ يانگ برای نشان دادن پایبند بودن پیونگ یانگ به قرارداد امضا شده با رئيس جمهور آمريکا، اما به‌نظر مي‌رسد آمريکا به تعهدات خود پایبند نیست. اولين انتظار کره‌شمالي از آمريکا کاهش و يا تعديل تحريم‌هاي اقتصادي علیه این کشور است اما در عمل نه تنها واشنگتن در اين راستا گامي برنداشته بلکه مقامات سياسي و شرکاي آمريکا در منطقه همچنان از ادامه و تشديد تحريم‌های ضد کره‌شمالي سخن مي‌گويند.