kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۸۶۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸

مقام بلندپایه لبنانی: آمریکا دارایی‌ها و سپرده‌های بانکی صدام را بالا کشید

یک مقام مالی ارشد لبنان اعلام کرد، به دنبال جنگ آمریکا و عراق در سال ۲۰۰۳، لبنان همه دارایی‌های موجود در بانک‌های بیروت به نام صدام و دولتش را به آمریکا منتقل کرد.

«ژوزف طربیه»، رئیس‌مجمع بانک‌های لبنان در یک نشست خبری گفت، روابط مالی میان لبنان و عراق دیرینه است و سپرده‌هایی از بانک مرکزی عراق در نظام بانکی لبنان موجود است، پس از سقوط نظام صدام دیکتاتور سابق عراق این سپرده‌ها زیر نظر مقامات نظامی و حقوقی و بانک مرکزی لبنان به حساب بانک مرکزی عراق موجود در بانک مرکزی آمریکا منتقل شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه روسیا الیوم، «محمد قبیسی»، وکیل لبنانی عراق نیز در‌باره پیگیری سرنوشت دارایی‌های صدام و نظامش گفت، برخی از‌اشخاص عراقی از ماه‌ها پیش به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند و در حال حاضر برای این کار وکیل گرفته‌اند که گفته می‌شود مبلغی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار از سال ۱۹۹۹ به منظور سرپوش نهادن بر ثروت صدام به حساب آنها واریز شده است.
عملیات بین‌المللی پیگیری ثروت صدام موجب شد، سرمایه‌های عراقی به ارزش صدها میلیون دلار در بانک‌های اروپا و خاورمیانه افشا شوند اما این سرمایه‌ها به نام صدام نیستند.«جیمز ناسون»، عضو مجمع بانک‌های سوئیس گفت، عاقلانه نبود که صدام حساب بانکی را به نام خودش باز کند. این مجمع مسئول ارائه گزارش‌ها به دولت درباره حساب‌های مورد تردید است. مقامات لبنان، انگلیس و سوئیس حدود نیم میلیارد دلار سرمایه عراق را در اختیار دارند اما معلوم نیست که این سرمایه‌ها متعلق به چه کسی است و از طرفی هم خارج از حساب‌های رسمی دولت عراق است.
آمریکا که پس از شروع جنگ در عراق، جست‌وجوی سرمایه‌های صدام را آغاز کرد، اعتراف کرد، دستیابی به اموال مخفی بسیار دشوار و پیچیده است زیرا صدام و دولتش شاخه‌های مخفی داشته‌اند. برآوردها از دارایی صدام بین دو میلیارد تا ۴۰ میلیارد دلار است. کمپین بین‌المللی محاکمه مجرمان عراقی جنگ آمریکا و عراق اعلام کرد، بسیاری از سرمایه‌ها از طریق باندهایی از عراق خارج شده‌اند که پول‌هایی برای سرمایه‌گذاری یا نگه‌داری از آنها برای روز مبادا به آنها داده شده است.
تظاهرات مردم عراق
تظاهرات اعتراض‌آمیز مردم عراق به استان‌های مرکزی و جنوبی این کشور بازگشت و معترضان در بصره اعلام کردند امروز(یکشنبه) تحصن خواهند کرد. مرجع عالی شیعیان نیز حمایت خود را از این تظاهرات مردمی اعلام کرده و  البته، معترضان را نیز به کنترل خشم خود برای حل مشکلات دعوت کرد.
تظاهرکنندگان از دولت مرکزی خواستند به مردم خدمات رسانی انجام داده و مفسدان را محاکمه کرده و پول‌های سرقت رفته از خزانه کشور را بازگردانند. آنها خواسته‌های خود را به «محمد سعدی»، معاون فرمانده عملیات بغداد ارائه کردند تا به دفتر «حیدر عبادی»، نخست‌وزیر عراق تحویل دهد.
طبق گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، در تظاهرات بغداد و شهرهای دیگر، هیچ‌گونه برخورد و درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی که در میدان «التحریر» مستقر شده بودند، اتفاق نیفتاد. در کربلا نیز صدها تن روز جمعه خواستار بهبود ارائه خدمات و برق و اصلاح قانون اساسی شدند.