kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۷۴۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴

«لایحه جهنمی» سناتورهای آمریکایی برای اعمال تحریم‌های سخت علیه روسیه

سناتورهای آمریکایی لایحه تشدید تحریم‌ها علیه روسیه موسوم به «لایحه جهنمی» را به بهانه مداخله روس‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ارائه کردند. گفته شده این تحریم‌ها بسیار سخت است.



در حالی که دولت ترامپ سعی دارد روابط با روسیه را به وضعیت عادی برگرداند ولی سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب مسیر تقابل با روس‌ها را بر گزیده‌اند. براساس گزارش‌ها سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکایی لایحه تحریم‌های سختگیرانه خود را علیه روسیه و با هدف مبارزه با جرایم سایبری ارائه کردند. این تازه‌ترین اقدام قانونگذاران آمریکایی برای تحت فشار قرار دادن مسکو بر سر «مداخله در انتخابات آمریکا» و فعالیت‌هایش در سوریه و اوکراین است.
به گزارش ایسنا به نقل از «رویترز» این لایحه محدودیت‌هایی در زمینه بدهی‌های دولتی، پروژه‌های نفت و انرژی، واردات اورانیوم و تحریم‌های جدید علیه مقامات روس و مقامات اقتصادی که در سیاست نفوذ فراوانی دارند را شامل می‌شود. همچنین بر حمایت از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید دارد و براساس آن،  ترک این نهاد به دو سوم رای مجلس سنا نیازمند است.
«لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که یکی از حامیان اصلی این لایحه است، گفته: «تحریم‌های فعلی آمریکا احتمالا نتوانسته مسکو را از مداخله در انتخابات میان دوره‌ای 2018 بازدارد.» گراهام هفته گذشته اظهار داشته بود که «لایحه تحریم‌های جهنمی» را علیه روسیه ارائه خواهد کرد.باب منِندز، سناتور دموکرات نیز اظهار داشته، دولت کاملا مطابق تحریم‌هایی که پیش از این علیه روسیه اعمال شده، رفتار نکرده است.وی افزود، این لایحه گام بعدی برای اعمال فشار بیشتر بر کرملین است و بیانگر عدم تحمل رفتارهای ولایمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از سوی کنگره است.لایحه ارائه شده از سوی سناتورها نیازمند دریافت رای کافی در سنا و مجلس نمایندگان است تا در نهایت از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا امضا شود و به شکل قانون در آید.
«باب منندز» سناتور دموکرات  هم گفته که دولت بطور کامل با این تحریم‌ها موافقت نکرده است. وی گفت: «این لایحه اقدام دیگری برای تشدید فشارها بر کرملین است و محکومیت کامل کنگره را به دنبال خواهد داشت تا به این وسیله سرانجام پوتین متوجه شود که آمریکا دیگر رفتارهای وی را تحمل نخواهد کرد.» این اقدامات در حالی پیگیری می‌شوند که ترامپ روز چهارشنبه از «جف سشنز»، رئیس‌دادگستری این کشور خواسته تحقیقات کیفری «رابرت مولر»، بازپرس پرونده تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا را متوقف کند.